En entreprenörs vardag Del 1 – Nils Engvall

Nils-Engvall-Wasabi-Web-Ung-Företagsamhet-GeTillbaka-e1444204142238Idag får ni en inblick i entreprenören Nils Engvalls vardag. Han är marknadsansvarig och delägare i IT-bolaget Wasabi Web som grundades 2012. Företaget är idag Sveriges snabbast växande webbyrå och har kunder som Telenor Arena, Frälsningsarmén och Svenska Kyrkan. De är även kända som en stark samarbetspartner till UF.
Mer om själva företaget hittar du WasabiWeb, vill du se deras story spana in HÄR

 


07:15 Väckarklockan ringer, men jag snoozar lite…

07:30 Sätter igång YouTube för lite skön musik, är en zombie i typ 1 timme…. måste äta frukost

8.45 Går hemifrån till kontoret med The Weekend i öronen.

09:00 Framme i Gamla Riksbankshuset. Går upp för trappan och möts av alla folk. Det är måndag och dags för måndagsmöte.

Det är vid måndagsmötena alla vi 13 personer på byrån samlas och vi går igenom allting som berör samtliga på företaget på en övergripande nivå. Vanliga ämnen som diskuteras är förslag på nya rutiner.
09:15 Måndagsmötet
Just idag pratar jag väldigt mycket. Främst om det som vi gick igenom innan alla gick på semester, under vår julmiddag.

Ledordet för 2016 är lönsamhet, och jag går igenom vad alla 11 personer på produktionsavdelningen kan göra för att bidra till detta! Tidigare har det skett att vår projektplanering skjutits fram gång på gång. Det kan bero på bland annat oväntade önskemål från kunder under projektets gång. Vilket leder till att projekt som skulle blivit klart på 10 dagar, istället levereras efter 13 dagar osv. Vilket självklart påverkar allt annat i vår resursplanering.

Nytt för i år är att ALLA i produktionen ska ha tydlig insyn i budgeten och tänka lönsamhet. Om en kund önskar något, under resans gång, som ligger utanför den uppsatta budgeten så finns det två resonemang att lyfta fram som hjälper oss att komma framåt.
Resonemang 1: är att lyfta fram och förklara till kund hur detta tillägg påverkar den övriga planeringen och budgeten för projektet. Sedan måste vi förklara varför vi måste göra som planerat OM vi ska hålla den ursprungliga budgeten och tidsramen.om-oss-webbyra-stockholm-uppsala-wasabiweb2-1
Resonemang 2: är att ge kund bekräftelse på att vi tycker tillägget är vettigt utifrån det mål vi satt upp för projektet (att öka kundens försäljning) – och att kunden kan lägga till x antal timmar i budgeten så fixar vi det.

Oavsett vad svaret blir från kund så ska vi gynnas utifrån vårt ledord lönsamhet, då vi antingen besparar flera timmar onödigt extra jobb och blir klara inom vår planerade tidsram, eller så drar vi in en nyförsäljning på projektet.

Jag betonar också att detta inte ska påverka vår lyhördhet och kundbemötande i övrigt. Vi ska INTE sälja på folk något de inte behöver bara för att tjäna mer pengar. Men om kunden kommer med ett förslag på tillägg som känns relevant så ska vi såklart ta betalt för den extra tiden det innebär.

Jag berättar även att om någon på produktionen lyckas sälja in nya timmar till byrån, så kommer vi givetvis betala ut provision på dessa timmar. Detta resonemang tar mig ca en timme att gå igenom…. Mycket babbel från mig, med andra ord haha. MEN! Det är ett resonemang som samtliga gillar och jag märker redan nu att det kommer sätta prägel på vårt största år hittills!! =)

10:30 Äntligen! Få sätta mig och ”jobba” – vilket innebär kötta mail och boka in möten inför kommande vecka. Första ordentliga arbetsdagen sedan julledigheten så många puckar att ta tag i, men det känns riktigt bra.

12:00  Typ 200 mail och två ivägskickade offerter senare… jag får en sallad av vår kära Björn som sprungit över gatan till Riffifi och fläskat på vårt företagskonto. Sista fakturan jag kikade på så var det ca 35 sallader på en månad, haha. NU är det dags för föda.

12:30 FÖDAN som slukades framför datorn är nu förtärd. Det är dags att följa upp lite produktionspuckar, då Kristdemokraternas nya hemsida ska ha godkänd design -senast imorgon om vi ska hålla vår planering.

13.00 Tiden springer iväg, dags att börja förbereda för ett nytt kundmöte – årets första tillsammans med min broder Andreas som jag driver Wasabi med.

Wasabiweb, grundarna Nils Engvall(mössa) och Andreas Glimbrant, i entrén till Gamla riksbankshuset där dom har sitt kontor.Foto : STAFFAN CLAESSON 20151221

13.30 Framme på kundmötet, ett spännande företag jag känner till sen tidigare. Får höra att de har läst goda saker om oss och att vi har ett bra rykte.

14.30 Mötet avslutas, tack och hej, prisuppskattning lämnad och återkoppling med besked förväntas någonstans i februari. Känns väldigt bra!

14:45  Dags att smiska mail igen, måste också stämma av grejer med Andreas och jobba lite med våra sociala medier. Om några dagar kommer en ny artikel publiceras i tidningen Uppgång om vårt nya CSR projekt, ett stipendium för unga programmerare som vi instiftat tillsammans med Förbundet Unga Forskare. Pressmeddelande ska skrivas och detaljer ska redas ut.
18.00  Går ut i kylan mot gymmet, haffar en sallad till på vägen (ja, vet ju att mitt hem och soffan är typ tre timmar bort så tänker absolut inte laga mat haha..)

20.30 Tar en promenad hem från Actic Centralbadet till Fålhagen där jag ska dö i soffan…

20:45 Hemma! Dags att döda en sallad, tittar på ett avsnitt Californication

21.30 – Hoppar in i badet – badar!

22.00  – Ligger i sängen och ångar värme haha, pillar på mobilen för att kika på sociala medier, mail, snapchat.

23.30 – Somnar till en Alex och Sigges podcast i öronen, standardmetod för att somna sedan 2012 haha….


Detta är en typisk måndag för mig. Det är alltid full fart (speciellt efter en ledighet)– men det finns sällan tråkiga inslag i vardagen och det är mycket action –det gillar jag.

För dig som ska bli entreprenör – det ser kanske ut som en lång hetsig jobbdag när man ser det så här, men det känns faktiskt inte som jobb när det är för sig själv. Speciellt inte när man tydligt ser hur energin man lägger ned ger avkastning och öppnar upp dörrar för nya möjligheter dag för dag.

Det är vi som springer som unga­– som kan diktera hur vårt liv ska se ut när vi blir äldre.. =)

Ett svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv