Maria är 29 år gammal, född och uppvuxen i Stockholm. Hennes intressen är många, allt ifrån att vistas ute i naturen till träning, meditation, lära sig nya saker, utforska ett visst ämne eller utveckla nya idéer och skapa egna projekt.
ArtWorkStockholm föds
Jag startade företaget år 2012, då var jag 23 år gammal och drömde om villkorslöst skapande samt frihet. Att få vakna varje morgon och få bestämma dagen själv – en dröm om att få känna ”semesterkänslan” varje dag.
Att få bestämma plats, tid, hur och vad jag gör driver mig. Men också att jag hela tiden måste utvecklas, hitta nya sätt och utmana mig själv. Varje dag behöver inte se likadan ut. Livet är spännande och att få bestämma själv, skapar glädje och entusiasm.
ArtWorkStockholm, verksamheten
I mitt företag arbetar jag med grafisk formgivning, identiteter, hemsidor och kommunikation.
Målet med ArtWorkStockholm är att göra skillnad i vårt samhälle genom design och kommunikation. Kommunikation är nummer ett i allt vi gör och därför jobbar jag med organisationer när det dyker upp tillfällen. Pro-bono jobb gör vi för små organisationer som vi känner är genuina och gör något viktigt för vårt samhälle.
Kontoret? Jo på Kreta!
För tillfället är jag på Kreta. Drömmen är att leva ett flexibelt liv där jag får inspireras av nya miljöer. Avskalat så gott det går för att lätt kunna förflytta mig och mitt arbete. När det dök upp en möjlighet för att kunna leva drömmen så tog jag den och valde en plats som kändes spännande.
Den största skillnaden mellan Kreta och Sverige är tempot. Här lunkar människor fram, tar en kaffe och äter sin frukost i solen. De hälsar på varandra, ger varandra råd i mataffären och verkar genuint glada. Här längtar jag inte efter någonting annat och det gör att jag kan fokusera på mitt arbete på ett annat sätt. Kulturen och klimatet gör också mycket, mer än vad vi tror. Solen ger oss liv!
Maria, entreprenören!
Jag har en stark entreprenörsådra. Att skapa nya projekt, organisationer eller drive en idé mot verklighet är något som jag brinner för. Det motiverar mig och jag tycker att det är så sjukt spännande att se en idé växa. Jag är heller inte rädd för att avsluta något som inte fungerar.
Entreprenörsresan
Under resans gång har balansen mellan en vanlig anställning och företagandet varit det svåraste. Det tog mig många år innan jag vågade satsa 100 % på företaget. Ekonomisk stress och överarbete är den jobbiga baksidan av företagandet och det tog tid och sjukdom innan jag hittade balansen.
När jag ser tillbaka så har jag på sätt och vis ”offrat” en del kring företagandet, på listans top tre så är hälsan på första plats, sedan är det tid ifrån familj och vänner.
Om jag skulle göra om resan hade jag inte gjort den själv. Jag skulle söka efter en samarbetspartner. Att driva företag tror jag är mycket roligare om man gör det tillsammans med någon som brinner för det lika mycket som en själv.
Vanliga misstag?
Att det inte finns en plan. Jag förstår att det är spännande att skapa och driva sin egen verksamhet men för att verksamheten ska gå från idé till verklighet behövs det en plan och en budget.
Det kostar oftast mer pengar än vad en tror att marknadsföra sitt företag, bygga upp sitt varumärke, hemsida, visitkort etc. allt som ett företag behöver i starten kostar pengar. Och det är pengar som inte är budgeterade. Resultatet blir att många företag gör det själv utan kunskap, sedan kan de inte sälja sin produkt eller tjänst. Och då måste de börja om på nytt igen.
Varför ska man driva företag?
Att få spendera sin vardag med något en brinner för! Det är det bästa som finns. Att se framemot morgondagens arbetsdag och känna en spänning och entusiasm för det en håller på med. Livet känns bra varje dag. Dock ska man inte sticka under stolen. Baksidan med företagandet (för min del) är otryggheten att inte veta ifall nästa månad kommer ge en ok / bra lön.
Marias tips till dig som vill driva företag
Våga satsa på design. Oavsett företagets omfattning är det viktigt att förstå vilket intryck ens varumärke ger sin omgivning. Och att det går att påverka just det. Många förstår inte skillnaden på en ”logotyp” och en grafisk identitet. Mitt arbete är att se till att ett varumärke ser ut och känns på ett visst sätt. Om ditt företag säljer ”lyxprylar” behöver ditt varumärke kännas lyxigt annars finns det ingen trovärdighet i vem du är och vad du gör.
Vi lever också i ett samhälle med tusentals företag som gör samma sak. Så våga vara unik och våga stå för vem ni är och vad ni tror på.
Jag skulle också tipsa företag att utmana sig själva när det gäller samhällsansvar. Hur kan ert företag göra samhället lite bättre?