Hanna Jörnhammar från Gotland började driva företag redan på gymnasiet genom ett UF-företag. Idag är hon 23 år gammal och driver företaget Lin Living som säljer handsydda linneprodukter både i Sverige och Norden. Hannas stora hobby är att driva företag vilket hon ser som en livsstil. På fritiden springer hon, gör utflykter i naturen eller umgås med labradorvalpen och sambon.
Hanna Jörnhammar – entreprenören bakom Lin Living
Först visste jag inte vad jag ville göra i mitt liv, men som 18-åring fick jag chansen att driva företag på gymnasiet genom ett UF-företag. Under det året insåg jag att det är företag som jag vill driva och syssla med.
Jag drivs av nyfikenheten, att få en idé som först endast är en dröm eller en idé, som sedan bryts ner den i delmål för att se om det är möjligt att realisera den. Det skapar en känsla av att allt är möjligt. Det positiva med att driva företag är att man får skapa något alldeles eget, på sitt egna vis och att kunna skapa arbete åt sig själv och andra. Det kan förlikas med berusning inom så många situationer av företagandet. När man lyckas nå ett mål som sex månader tidigare känts ouppnåeligt, när kunder är nöjda, när man lyckas ta in en ny affär eller liknande.
Skulle du beskriva dig själv som entreprenör eller företagare?
Jag skulle beskriva mig själv som både och! Självklart företagare eftersom jag driver två företag och jag har totalt startat och avvecklat fyra företag. En entreprenör är för mig en person som tar sin idé till verklighet på ett affärsmässigt sätt, vilket är något jag gjort, gör varje dag och kommer fortsätta göra genom i former och bolag.
Företaget Lin Living
Verksamheten Lin Living säljer linneprodukter, hemtextilier och kläder i hundraprocentigt linnetyg. Sortimentet består av allt från linnelakan, linnehanddukar till linneskjortor och linnekaftaner. Jag och en gotländsk formgivare designar alla kläder själva vilka sedan sys för hand och produceras i Estland. Lin Living har även startat ett litet hotell i Visbys innerstad, Lin Living House – ett hotell som hyrs ut till privatpersoner, företag och anordnar evenemang. Hotellet präglas av samma hållbarhetstänk som Lin Living, genom allt från produkterna som finns på hotellet till företagen de samarbetar med.
Målet med verksamheten är att vara ett livskraftigt bolag som växer i en stabil takt. Förhoppningen är att det finns kvar även om 100 år när förhoppningsvis barn och barnbarn driver företaget vidare. Vi har inte som mål att växa explosionsartat för att ta alla marknadsandelar som går. Istället har vi valt har en strategi där vi har kontroll över alla led, där vi mår bra av de affärer vi gör och vi vet att våra återförsäljare brinner för våra produkter på samma sätt som vi gör. Målet är att skapa ett fint, genuint och välkänt familjeföretag.
Verksamheten drivs både i Sverige och utomlands. I Sverige finns verksamheten över hela landet med hjälp av e-handel och över 30 återförsäljare. Utanför Sverige är den största utmaningen Norge som inte är en del av EU. Det finns oerhört många lagar och regler som tar tid för oss som litet företag att läsa på om själva. Därför är det betydligt smidigare inom Sverige, men vi lär oss att hantera allting bättre och bättre med tiden.
Utmaningar med entreprenörskapet
Det svåraste och den största utmaningen med entreprenörskapet är att hela tiden ha eller få tillbaka energin i perioder eller dagar när det känns extremt tufft. Att hitta energin när man egentligen bara vill kasta in handduken, bli anställd och ha en säkrad lön varje månad, kan vara riktigt tufft. Då får man tänka på varför man startade och fundera vad det är som gör att man trots alla motgångar fortsätter kämpa.
Många utmaningar att hantera dyker ständigt upp och det alltid lätt att vara efterklok och tänka ”jag borde inte ha investerat i det där, det gjorde att vi förlorade så här mycket pengar”. Men hade vi inte gjort det där och då, hade vi aldrig vetat. Allting är lärdomar, vissa kan dock bli dyra lärdomar men då får man se det som så kallade ”läropengar”. Självklart har man offrat en del tid och stunder med familj och vänner när man behövt jobba. Det är väldigt svårt att ständigt vara närvarande i alla led och situationer, i vissa perioder kan vänskapsrelationer och familj bli lidande, medan i andra perioder kan företaget bli lidande.
Hannas tips
Det främsta misstaget många entreprenörer gör i början är att skaffa sig massor av onödiga fasta kostnader. Sådana kostnader äter upp likviditeten och hindrar verksamheten från att fortsätta utvecklas. Det kan vara exempelvis att skaffa leasingbilar, dyra kontor eller annat. Då är det bättre att försöka börja med så låga fasta kostnader som möjligt, växa organisk och sedan successivt öka investeringarna.
Mina tips till entreprenörer är att inte ta livet, sig själv eller sitt företag på för stort allvar. Att komma ihåg att stanna upp med jämna mellanrum och inse vad man åstadkommit och njuta och fira det. Ta vara på livet och vara tacksam för det stora och lilla!