Gillar du att åka kollektivt?
Jag tycker om det, man kan bara vara och reflektera kring olika frågor eller läsa och skriva.
Förra veckan var jag på väg till Stockholm och passade på att läsa i boken Tändvätska. Under tågresan kunde jag inte undgå att höra det höga skrytet om framgångsrika affärer som avslutades under gårdagen från några business men bakom mig.
Mitt under samtalet fick den ena mannen ett telefonsamtal som började med ett språk i god ton, men som sedan blev mer och mer aggressivt. Min fokus låg då tyvärr inte längre i boken som just i det kapitlet beskrev ”personprofiler på företag”. I den delen av boken står det att man behöver olika profiler i ett företag men att alla måste anpassa sig efter gruppen samt att det är viktigt med feedback för en personlig utveckling.
Vad mannen bakom mig erfara från andra änden av telefonen visade sig vara just feedback på sitt arbete från gårdagen. Med tanke på hur samtalet fortlöpte antar jag att mannen fick kritik på sitt agerande. Det diskuterades fram och tillbaka. Men mannen bakom mig satte sig på tvären och ville inte ta emot den feedback han fick. Gång på gång påpekades det att han inte tänker ändra sitt beteende och att hans arbetskamrater måste anpassa sig efter honom.
I alla grupper eller företag måste man såklart ha olika typer av personligheter för att kunna skapa en bra gruppdynamik som är en essentiell byggsten. För varje personprofil finns nämligen ett kommunikationsmönster. Det är därför viktigt att ta reda på vilken personprofil man har. Det ger förutsättningar för att skapa bättre grupper med en fungerande kommunikationsstrategi. Ifall personen på andra sidan luren hade vetat vilken personprofil som businessmannen bakom mig tillhörde skulle feedbacken mottagits bättre och stärkt arbetsgruppen. Det fanns utan tvekan en stor kommunikationsmiss.
Därför är min uppmaning att tänka lite extra på hur du uttrycker dig beroende på vem mottagaren är!