Anne-Lie Almqvist, 45, bedriver två bolag: Andpeople och Robot Muralist. Andpeople är en unik strategisk partner för professionell affärsutveckling och digital transformation. Med sitt nationella och internationella ekosystem av många framåtlutade verksamheter och människor får kunderna möjligheter att utveckla sina affärsmodeller och produkter för att kunna vara med och skapa värde i ett nätverkssamhälle. Robot Muralist har en unik mjukvara och två typer av robotar som skapar fantastiska konstverk och installationer på döda väggytor. Via plattformen får många olika kreatörer som konstnärer och fotografer en global arena att verka på och ett nytt verktyg i sin verktygslåda. Anne-Lie tillbringar en stor del av sin fritid med olika idrotter, både själv och tillsammans med familj och vänner. Hon är öppen för att testa på det mesta “Allt som gör att man på kvällen ser tillbaka på dagen med ett leende på läpparna!”

Hur började din entreprenörsresa? 

Jag har jobbat i allt från små och medelstora bolag till stora koncerner på CFO och HR Director-roller. Eftersom jag kommer från tekniksidan har jag alltid vävt samman affärs- och verksamhetsutveckling, teknikutveckling och beteendevetenskap oavsett vilken funktion jag haft. Utveckling sker när man blir duktig på att navigera i komplexitet. Ju snabbare utvecklingen har taktat på desto svårare har det varit att med befintliga synsätt, strukturer, kunskaper och arbetssätt, få hela organisationer att lyckas se runt hörnet och skapa framtiden tillsammans. Skulle vi inte vara de som gör det, så det gör någon annan det. Vi vill inte bara förhålla oss till vad andra gör och vara reaktiva. Vi sitter hellre i framsätet och är med och skapar nya möjligheter. Vi är bara tio miljoner människor i Sverige, så det är viktigt att vi alla är i framkant när världen utvecklas. Jag vill kunna få effekt i mer än en koncern i en bransch – speciellt när branschgränserna suddas ut med teknikutveckling och beteendeförändringar!

Verksamheten – Andpeople 

Målet med Andpeople är att framtidssäkra verksamheter och vara en bra partner även till offentlig sektor och akademi i de frågor som framför allt berör näringsliv och kompetens. Vi behöver bygga många starka verksamheter och förflytta många traditionella verksamheter, eftersom världen inte väntar på oss. Jag vill gärna se fler Svenska och Europeiska unicorns. Inte bara på nationell nivå, utan jag önskar att vi lyckas skapa fler på regional nivå, även utanför storstäderna. Vi är med och förflyttar traditionella verksamheter affärsmässigt, för att matcha den globala utveckling som sker. Många har svårt att skapa nya affärsmodeller och bygga ekosystem som tar dem ur den traditionella supply chain modellen där de ofta är pressade på pris. Det gäller att skapa nya roller för in verksamhet i ett nätverkssamhälle med plattformar även om man är en traditionell producent. Bara organisationen får ett annat mindset så kommer fantastiska lösningar man aldrig hade tittat på innan. Vi hjälper även med att överbrygga det kompetensskifte som måste ske i dessa verksamheter. Jag möter väldigt få människor som inte vill utvecklas när det väl kommer till kritan, utan det handlar om förutsättningar. Vi arbetar också mycket med uppfinnare och startups som har något unikt med stor potential men som har utmaningar med att lyckas bygga starka verksamheter med stark tillväxt. 

Verksamheten – Robot Muralist

Målet med Robot Muralist är att vara med att skapa ett samhälle där döda väggytor kommer till liv och påverkar människor positivt. Vi hjälper artister att bli globala med sin konst och sin affär via vår plattform. Fastighetsägare skapar värde tillsammans med sina hyresgäster på nya sätt i stadsutvecklingen och vi ersätter inte artisterna och målarna, utan vi ger dem ett verktyg till i verktygslådan. Vi kan vara med och bidra med relevant kunskapsutveckling inom konst och tech där morgondagens medarbetare för näringslivet får dessa kunskaper i andra forum än bara skolan. 

Vad drivs du av?

Jag drivs av att jobba med flera aktörer tillsammans där A+B+C blir en lösning på problem som ingen kan lösa ensam. Att ha förmånen att arbeta med fler och fler duktiga människor i ekosystem som sträcker sig över flera länder. Den typen av lösningar gör att jag känner en stark drivkraft i att mycket bra kommer att ske. Speciellt roligt är det när svenska verksamheter genom den typen av modeller hittar helt nya utvecklingsmöjligheter. Produkt- och affärsutvecklingen behöver ske på bredare front, med större mångfald av perspektiv och behöver inkludera fler innovativa aktörer, istället för att vara repetitiv, vilket den idag ofta är.

Svårast under entreprenörsresan

Det svåraste för mig har varit att många är så nöjda med att det har gått bra historiskt och inte riktigt vill höja blicken och zooma ut tillräckligt för att se på utvecklingen som pågår och framförallt kika runt hörnet vad man kommer behöva vara för att vara relevanta. Prestige kan ibland stå i vägen för att erkänna att förändring och kompetensutveckling är nödvändig, när man lett verksamheten framgångsrikt länge. Företagare kan tycka att den nya digitala utvecklingen och den komplexa globala utvecklingen är svår. När vi kommit förbi den tröskeln brukar det hända mycket positivt och utvecklande med dessa ledare och deras verksamheter. 

Den personliga utmaningen jag lever med är kanske var gränsen mellan ett jobb och ett intresse går. Svaret finns troligen hos människor runt mig. Men jag jobbar hårt på att finnas nära och tätt inpå barnen, familjen och mina vänner. Kvantiteten av tid har vi ju alla emot oss men jag har stort fokus på kvaliteten i tiden.

Det positiva med att driva företag!

Att vi gör nytta långt utanför vårt eget bolag och att verksamheter och människor utvecklas, samt att olika tekniklösningar finner varandra som kanske aldrig hade hittat varandra för att de inte är i samma bransch eller i samma land. Att få vara denna spindel i nätet med alla duktiga människor i vårt ekosystem är inspirerande och man växer kunskapsmässigt varje dag. Att det vi gör i alla bolag har en positiv inverkan på samhälle och miljö när det handlar om att teknik ska göra det den gör bäst och människor ska göra det de gör bäst.

Misstagen många företagare gör

Jag tror att många företagare gör misstaget att de inte fokuserar tillräckligt på vilket problem de löser, utan fokuserar på vad lösningen är som alla ska förstå och vilja ha. Att de inte tar hjälp av fler, utan ska göra mycket själva.

Tips till andra företagare och entreprenörer

Mina tips till andra är: tro på dig själv och din idé! Kör och investera i ett ekosystem av aktörer och människor där ni gemensamt kan driva utveckling. Glöm inte att vara noggrann med att göra vissa tråkiga hemläxor som innebär att eliminera en del risker. Det minskar risken för problem längre fram och är värt det, även om det är roligare att lägga tid på annat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv