Sommarinspiratör – Janna Drakeed

Janna Drakeed, grundare av badklädesmärket Miss Janna, är en lösningsorienterad 35-åring som gillar utmaningar och att klura på lösningar. Hon är mamma till två barn och bor tillsammans med sambo. Janna är en härlig blandning av extrovert introvert som vill göra skillnad. Janna får energi av möten med andra människor men behöver också lugn och fokus vilket hon får i stallet, med enkla sysslor samt en total närvaro med hästen. Hon gillar att känna naturens element, arbeta fysiskt och är helst ute så mycket det går.

Miss Janna: märket och företaget

Miss Janna gör klassiska badkläder för kvinnor i alla åldrar (och barn med start i år!) att trivas och må bra i med snitt som framhäver kvinnliga former och täcker där man önskar. De har en tidlöst klassisk design i återvunnet material som räddats ur hav och av plastprodukter som avslutat ett tidigare liv och gjorda för att hålla säsong efter säsong. Hushållandet av naturens resurser är viktigt för oss liksom goda arbetsförhållanden.

Jag bedriver Miss Janna från min egna ateljé i Göteborg. En dag gick jag förbi och hittade en tom lokal, letade upp hyresvärden, såg till att bli kopplad med rätt person och blev till slut den första hyresgästen på tre år. Den förra hyresgästen hade dött och lokalen hade till slut glömts bort så pass att ny el inte ens var indragen när hela fastigheten bytte el. Härifrån har jag gångavstånd till barnens skola och förskola vilket har sparat mig oceaner av tid. Även om det bara är en liten grej som ska fixas så hinner jag springa bort och göra det.

Målet med företaget är att fortsätta leverera högkvalitativa badplagg som kvinnor älskar att bära. Jag har så många tacksamma kunder som lämnar fantastiska recensioner om att det är första gången de har hittat badplagg de trivs i och kunder som har varit trogna i flera år samt hittat sin stil. Att få ingjuta självförtroende och få människor att må bra med sig själva är något som ger mig stor glädje. Om fem år är vi på Miss Janna minst två personer till. Det behövs ett team för att växa och vi kommer ha fler återförsäljare runtom i världen.

Hur Miss Janna startades

I samband med att mitt första barn blev till föddes även embryot till den första baddräkten. Det tog däremot ytterligare fem år innan det blev huvudinriktningen för mitt företag. Mitt mål har aldrig varit att driva företag. Miss Janna började med att jag ville ha en snygg baddräkt till mig själv som inte kändes för avklädd, vilket jag inte kunde hitta någonstans. Eftersom jag har en skräddarutbildning i ryggen så tillverkade jag en själv. Tyget köpte jag från USA vilket är jättedyrt i frakt så jag beställde flera tryck samtidigt. Det slutade med att jag hade mer baddräkter än jag behövde. Jag beslöt mig för att fota dem och lägga ut till försäljning. Jag fick tag på en fotograf som råkade känna en massa pinup-modeller vilket passade stuket på baddräkterna som är inspirerade av 40- och 50-tal. En butik i Stockholm såg bilderna och ville sälja dem på kommission och det gick så bra att jag året därpå kontaktade flera butiker och sedan dess har det rullat på. Det fanns visst fler än jag som efterlängtade badplagg med krav på funktion som man känner sig snygg i med mammamage och ungar att springa efter.

Janna som företagare

Friheten att kunna göra saker på mitt sätt är obeskrivlig. Att kunna sätta sig emot en modeindustri och kunna säga: Hallå! Man kan visst ha olika åldrar samt olika former på sina modeller. 
Det var nästan otänkbart för tio år sedan när jag började men har numera blivit trendigt och något företag eftersträvar. Man kan också se till att alla inblandade får levnadslöner att leva på när man kan välja och besöka sin egen valda fabrik. Jag vill ständigt lära mig mer om allt och bli bättre, det är min största drivkraft att fortsätta utvecklas som människa.

Det jag är mest stolt över att ha åstadkommit är att jag försörjer mig själv. Allt jag har lärt mig på vägen vilket är en hel del inom produktionsprocesser, marknadsföring, försäljning, ekonomi, sociala medier, knyta nätverk och mycket, mycket mer. Det bästa med att driva eget företag är att det blir som jag vill, haha!

Har du behövt ”offra” något nu eller tidigare när du startade?

Det jag är mest stolt över att ha åstadkommit är att jag försörjer mig själv. Allt jag har lärt mig på vägen vilket är en hel del inom produktionsprocesser, marknadsföring, försäljning, ekonomi, sociala medier, knyta nätverk och mycket, mycket mer. Det bästa med att driva eget företag är att det blir som jag vill, haha!

Har du behövt ”offra” något nu eller tidigare när du startade?
Tid och ekonomi i mängder. Jag startade med 0 kr i startbudget och köpte tyg per meter efter antalet beställningar jag hade. Det fanns ingen ekonomi för något lager och jag fick lägga all min tid i början på att tillverka allting själv för att så småningom ha så pass bra försäljning att jag kunnat anlita en fabrik. Detta gav mig mer tid att utveckla mitt företag, men också mindre vinst och det tog några år innan alla investeringar började löna sig. Som egenföretagare har en svårighet varit att hitta andra att dela sina framgångar och motgångar med. Att vara ytterst ansvarig för alla beslut. Att inte ha kollegor och att motivera sig själv.

Mina barn är en naturlig avskärmare från jobb, det underlättar att balansera jobb och fritid. De måste hämtas och mat måste finnas, det går inte att ignorera. De är också mästare på livsnjutning och vill gärna stanna till på en lekplats på hemvägen eller dra hem en kompis, vilket förgyller vardagen.

Till andra entreprenörer

Ett vanligt misstag jag tror många gör i början är att tro att allt ska bli en omedelbar succé och att ge upp för tidigt. Det tar tid att hitta sin nisch, bygga upp en relation till sina kunder och förfina och utveckla sitt varumärke. Det tog mig flera år att ens inse att mitt företag hade övergått från skräddade plagg till att handla om badkläder vilket jag inte trodde som nyexaminerad skräddare från Tillskärarakademin. 

För att hitta rätt kontakter: se vad det finns för nätverksträffar, kanske en nyföretagarkurs om du är i startgropen. Då får du fler i din omgivning att bolla idéer med. Sök också upp folk som du tror är viktiga för ditt företag, fotografer, journalister, butiker. Alla är viktiga för att göra dig mer synlig och få värdefull input från.

This or that med Janna

Stort tack Janna för att du ville vara en av årets sommarinspiratörer på Entreprenörden!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv