Företagarna Alexandra Wiseman och Alexandra Cronelöv, 29 och 33 år gamla, boende i Stockholm, är kvinnorna bakom det inkluderande badklädesmärket ASYOAR. De brinner för entreprenörskap, digital marknadsföring och e-handel men allra mest för att få alla kvinnor att känna sig bekväma i sina badkläder. Tillsammans vill de förändra en bransch som inte förändrats på över 30 år!
Vad gör företaget ASYOAR?
ASYOAR är ett inkluderande badklädesmärke som ska peppa och stötta kvinnor att känna sig mer bekväma på stranden. Genom att skapa badkläder med bra passform och varierande design i flera storlekar, och samtidigt visa dessa på olika typer av kvinnokroppar, vill vi leda en förändring i en förlegad industri att bli mer inkluderande. Vi är trötta på att aldrig hitta moderna badkläder som passar våra kroppar. Vi vill inte behöva bli “beach ready” inför varje sommar, vi vill bara bära badkläder som vi är. Verksamheten bedrivs från Stockholm och idag är vi båda mammalediga. Annars driver vi bolaget vid sidan av våra heltidsanställningar. Vi valde att starta företag för att vi själva såg att det fanns ett behov av badkläder som inte bara var anpassade efter en idealkropp. Detta utvecklades sedan till att handla om något större än bara produkterna i sig. Vår e-handel lanserades i Maj 2021 men vi har jobbat med detta sedan 2019.
Målet med verksamheten
Det bästa med att driva företag är att skapa en viktig förändring och att se andra i sina produkter. Vi är mest stolta över att vi lyckats ta fram produkter utan tidigare erfarenhet av just design och utveckling av produkter och att det faktiskt blivit väldigt bra. Vi motiveras av att skapa förändring, se resultat, lära och se saker utvecklas. Både i oss själva och andra. Vi vill skapa förändring i en bransch som sett likadan ut de senaste 20-30 åren. Kroppsidealen är en stor bidragande orsak till ångest, speciellt när det handlar om att befinna sig på en strand i badkläder. Om vi bara exponeras för en viss kroppstyp är det lätt att tro att man är ensam om att se annorlunda ut, när det i själva verket är få kvinnor som kan leva upp till den norm som vi så ofta exponeras för. Vi vill att kvinnor ska kunna köpa badkläder och se dessa på kroppar som liknar sina egna, där inte bara en kroppsform får plats, utan flera. Vårt mål är att skapa ett globalt varumärke som kvinnor världen över ska associera med någonting positivt. Vi vill att kvinnor ska känna sig bekväma att ta på sina badkläder och gå ut och njuta av den härliga stranden, miljön eller umgänget utan att känna ångest.
Lärdomar från entreprenörsresan
Vi har lärt oss att det är viktigt att sprida risker och jobba proaktivt. Det blir jobbigt när man hela tiden måste släcka bränder och stressande måste ta beslut man egentligen behöver mer betänketid för. Om en kollektion ska sälja nästa sommar måste man börja nu, det funkar inte att vänta in i det sista. Om vi kunde ändra på något från vår resa skulle det kanske vara att ha varit mindre perfektionister. I början satt vi och vände och vred på varenda ord i varje instagram-inlägg, drog ut på processer i designen som egentligen inte gjorde större skillnad i slutprodukten med mera. Det hade gett oss speed som man också behöver. Vi skulle nog också varit mer strategiska kring kapital så att fördelningen mellan produktutveckling, inköp och marknadsföring var mer jämn.
Vad är baksidan med företagandet?
Baksidan med företagandet är uppoffringar i tid och sociala kontakter. Vi lanserade vårt företag när vi var heltidsanställda och gravida. Nu har vi det som mammalediga och det är inte helt enkelt att hitta tid för fokuserat arbete, men det går om man är flexibel och har rätt inställning. Vi har nog inte knäckt koden att balansera jobbet med fritiden ännu. Men det är ju så roligt!
Tips till andra företagare och entreprenörer
Misstag många kan göra i början av sitt företagande är att lägga tid på saker som inte är viktiga och som faktiskt går att ändra på senare. För att hitta rätt kontakter tror vi på att följa inspirerande personer i sociala medier och bygga kontakten där. Vi har flera “Instagram-kompisar” som supportar oss och som blivit några av våra mest trogna kunder. I övrigt tänker vi att det nog aldrig finns en riktigt bra timing att starta företag – så gör det bara! Ibland behöver man kasta sig ut för att faktiskt kunna föreställa sig hur man löser ett problem, det går inte att spekulera kring innan. Idag behövs så lite för att komma igång, såsom exempelvis kapital, och man utvecklas oftast väldigt mycket i början av processen. Kolla upp om du har rätt till lån eller bidrag, vi tog ett lån från Almi vilket hjälpte oss att köpa in vår första kollektion.
This or that med Alexandra Wiseman & Alexandra Cronelöv
Tack till er, Alexandra och Alexandra för er medverkan i årets Sommarinspiratörer!