Stockholmaren Anna Holmquist, startade vid 47 års åldern företaget Gazzine, efter att ha varit VD på ett mediateknikbolag. I Stockholm finns både kontoret och familjen som består av man, fyra barn samt två hundar som hon gärna spenderar tid med efter jobbet. Som person är hon ambitiös, extremt uthållig, glad och positiv. Hon drivs och motiveras av tanken på att kunna skapa ett företag som gör skillnad på riktigt, förena bra business och ekonomisk tillväxt med hållbarhet och andra mjuka värden.
Vad är Gazzine?
Gazzine är som Spotify men med journalistiska artiklar – en plattform där läsare kan hitta alla featureartiklar de önskar via en prenumeration. Gazzine innebär också en helt ny affärsmodell som innebär att journalisterna äger sitt innehåll och sin upphovsrätt och tjänar pengar på sina artiklar över tid. Varje dag uppdateras plattformen med massor av läsning från många av Sveriges bästa frilansjournalister. Kontoret ligger i Gamla stan i Stockholm men alla i teamet kan också jobba hemifrån när det passar.
Gazzine står för:
- Att starka journalister skapar journalistik som bidrar till starka, demokratiska samhällen.
- Att journalistik från hela världen ska vara tillgängligt på alla språk.
- Globalt partnerskap – Gazzines journalister hjälps åt att skapa förutsättningar för plattformen och att nå ut med sina texter.
Vägen till Gazzine
Jag jobbade som VD på ett mediateknikbolag och träffade många mediechefer som verkade uppgivna över att den traditionella affärsmodellen för media fungerade dåligt. Samtidigt förstod jag att många frilansjournalister tvingades sluta jobba som journalister eftersom ersättningen och villkoren blev sämre och sämre. Jag insåg att något behövde göras eftersom journalistik är så oerhört viktigt och vi behöver FLER verksamma journalister i samhället, inte färre. Jag hade tidigare arbetat med att utveckla plattformar och kom på att man skulle kunna skapa en helt ny affärsmodell. Resultatet blev Gazzine.
Vad gjorde att du tog klivet för att starta ditt företag?
Att jag hade en bra idé som jag verkligen trodde på och att jag kände att jag hade kunskap samt erfarenheten som krävs för att göra det. Jag är mest stolt över att vi har attraherat så många fantastiska journalister till vår plattform och över att det överhuvudtaget är så många som tror på Gazzine – journalister, läsare, publicister och investerare.
Målet och framtiden för Gazzine
Målet med Gazzine är att skapa möjlighet för journalistiska artiklar att färdas över språkgränser och bli lästa var som helst i världen på det lokala språket. Vi tror att det kommer att öka möjligheterna till demokrati när människor, oavsett vilket språk de talar, får tillgång till berättelser från världen på sitt eget språk.
Om fem år tror jag att Gazzine finns på tio ytterligare språkmarknader. Jag tror att jag fortfarande jobbar med att få plattformen att bli bättre och växa och att företaget har vuxit med anställda i flera olika länder.
Vilka viktiga lärdomar har du fått från din entreprenörsresa?
- Att uthållighet och övertygelse är oerhört viktigt.
- Att man ska välja sina rådgivare mycket noggrant och inte tacka ja till råd från vem som helst.
- Att det är viktigt att våga misslyckas då och då och att det bara är att resa sig och prova någon ny väg när det inte går som man tänkt.
- Att ett bra team är guld värt och att de ska hyllas för det fantastiska jobbet som de gör.
Fördelarna och baksidorna med att driva eget företag
Det bästa med att driva företag är glädjen och tillfredsställelsen att få driva en idé mot en vision. Baksidan med det är att man inte kan ta ut någon lön den första tiden. Jag gick från att ha haft en bra lön till att inte ta ut någon lön alls de första åren vilket såklart var en uppoffring. Jag har också lagt väldigt mycket tid på mitt jobb vilket naturligtvis delvis har gått ut över min familj. En annan sak är de tuffa perioderna då jag verkligen hade uppskattat att ha någon att luta sig mot som var lika engagerad som jag. Om jag kunde gjort om min resa så skulle jag startat bolaget tillsammans med en co-founder som var lika engagerad som jag.
Vad har du för tips till andra entreprenörer?
Var uthållig – ge inte upp men var beredd på att ändra småsaker i affärsidén längs vägen om det behövs samtidigt som det är viktigt att hålla kvar vid sin vision och påminna sig om den med jämna mellanrum.
För att hitta rätt kontakter ansökte jag till en startup-accelerator (Sting) vilket var mycket bra för mitt bolag då vi på så sätt fick kontakt med många bra personer. Man ska inte heller vara rädd att berätta om sin idé för personer i branschen för det finns många som tycker det är roligt att vara bollplank och som gärna hjälper till med det de kan.