Sommarinspiratörer – Helena Engström & Johanna Engström grundare av CHECK! Kommunikationsbyrå AB

Systrarna Johanna, 33 år och Helena, 31 år driver CHECK! Kommunikationsbyrå tillsammans sedan sju år tillbaka. Deras gemensamma mål med CHECK! är att de ska ha roligt, må bra i deras företagande och ha en bra tillvaro. De vill fortsätta bidra till kunskap och utveckling inom deras bransch – något som gör att de själva ständigt utvecklas på ett personligt plan.

Vilka är ni bakom CHECK!? 

Jag – Johanna – bor i Årsta med min sambo Daniel och våra två barn. Jag gillar att umgås med familjen, träna och kolla på Hammarby. Sport är ett starkt intresse överlag, både att utöva och titta på. Jag ser mig själv som analytisk och strategisk. Tycker om att saker och ting blir rätt. Och jag gillar att hålla vad jag lovar och gillar inte människor som utnyttjar andra för att nå det de vill.

Jag – Helena – bor på Södermalm och umgås gärna med vänner och min familj. Är likadan som Johanna när det kommer till sport och även jag är ett Hammarby-fan. Älskar att fotografera, skriva och att skapa kreativt innehåll till min egen Instagram – gärna med mode som inriktning. Jag är kreativ, snabb och lösningsorienterad. Gillar inte översittare eller personer som förminskar andra. 

Kommunikationsbyrån CHECK!

Vi driver en kommunikationsbyrå som är inriktad på sociala medier och copywriting, ofta med ett employer branding-perspektiv. Vi formulerar strategier, producerar innehåll och ansvarar för publicering på sociala medier. Vi arbetar med alla branscher och har kunder såsom Volkswagen Group Sverige, SJR, Hagmans Tak, PotteryJo och OKQ8. 


Idag sitter vi på ett kontor vid Skanstull, Stockholm. När vi startade byrån hade vi inte bott i Stockholm så länge och vi är två utbildade ekonomer. Mod, passion och engagemang gjorde att vi vågade starta en kommunikationsbyrå i en bransch vi inte var insatta i och i en stad där vi som nyinflyttade inte hade ett kontaktnätverk. Något vi inte ångrar idag!

Ett sätt för oss att alltid stå på tå och ligga i framkant är vårt eget koncept “Veckans Digitala Check”, som vi har haft i bloggformat sedan början av 2017 och i poddformat sedan mitten av 2021. Det innebär att vi tar tempen på vad som händer inom den digitala världen varje vecka. 

Helenas och Johannas entreprenörsresa

Vi såg ett behov på marknaden av välskrivna texter och effektiva kommunikationslösningar. Små och medelstora företag hade en utmaning i att synliggöra sig på digitala medier. Vi startade vår byrå precis när små och medelstora företag började fundera på sociala medier som en marknadsföringskanal. Det resulterade i att vi snabbt fick mötesförfrågningar och inkommande uppdrag.

Vi är uppväxta i en entreprenörsfamilj, där vår mamma drivit bolag sedan vi var 4-6 år. Idag arbetar vår mamma – Jenny – som projektledare på CHECK!. Vi har alltid vetat att vi ska driva eget bolag men inte inom vad. Att vi startade inom denna bransch är nog ingen slump utan mer att vi alltid gillat kommunikation och vi brukar säga att vi idag arbetar med vår hobby. 

Vilka lärdomar tar ni med er från er entreprenörsresa?

Att inte vara naiva, att sätta vårt eget välmående i första hand och att vi ska vara trygga i att vi kan vårt jobb. Om vi skulle gjort om något skulle vi ha litat på vår magkänsla och stått upp för oss själva vid tillfällen då vi inte gjorde det. Idag tackar vi hellre nej till uppdrag än att gå emot vad vi själva står för. Det bästa med att driva eget är att få träffa människor i olika branscher och att se det färdiga resultatet efter många timmars arbete. 

Helenas och Johannas tips till andra entreprenörer

Skapa samarbeten med företag som du kan växa och leta kunder tillsammans med. I vårt fall startade vi som en copybyrå och knöt tidigt ihop oss med webbyråer där vi kunde leverera ett helhetspaket tillsammans. Ett annat tips är att du ska omge dig av människor som ger dig energi och stöttar din resa. Vi valde tidigt att ha mentorer och vi har haft tre olika som har stöttat och pushat oss genom olika perioder under vårt företagande. Var med människor som kan pusha och ifrågasätta!

Du ska utgå från vad DU vill göra, inte vad du tror att andra vill ha. Om du gör det kommer ditt engagemang och din vilja ta dig framåt. Det blir genuint från start och kommer locka till sig rätt målgrupp.

  • Äg din kunskap – förkovra dig och var i ständig utveckling. Genom att vara uppdaterad på senaste nytt i din bransch och vara innovativ kan du även driva branschen framåt
  • Var inte rädd för att ta dig an nya utmaningar! 
  • Låt företaget växa fram – det du gjorde när du startade är inte nödvändigtvis det du alltid behöver göra

This or that med Helena Engström & Johanna Engström

Vill du komma i kontakt med Helena och Johanna?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv