Sommarinspiratör Susanne Ununger, grundare av MÅNI och HR-konsult

Susanne Ununger, grundare av MÅNI, kombinerar en inkomst som HR-konsult med utmaningen att driva eget företag inom modebranschen. Idén och drömmen om MÅNI föddes tidigt, men det tog Susanne några år att ta klivet och förverkliga den. ”Jag är otroligt stolt över att ha gått från dröm till idé till färdig produkt. En produkt som våra kunder verkligen uppskattar och inom en bransch där jag inledningsvis inte visste mer än det formella kring att driva ett bolag”, säger Susanne. 

Sommarinspiratör Susanne Ununger, grundare av MÅNI och HR-konsult
Susanne Ununger, grundare av MÅNI och HR-konsult

Susanne Ununger, kvinnan bakom bolaget

Jag är 43 år och kommer från Stockholm. Där bor jag tillsammans med min man och mina två barn i vårt drömhus i Bromma. Lusten att skapa driver mig. Jag älskar färg, form, inredning och matlagning. Jag tycker också om att röra på mig, vare sig det gäller sport eller naturupplevelser. Som person är jag omtänksam och mån om mina medmänniskor. Vidare stävar jag efter autonomi, att vara självständig och ha möjlighet att regissera mitt eget liv och arbetsliv. 

MÅNI som varumärke

MÅNI skapar hållbara badkläder, strandkläder & solskyddströjor i regenererade & ekologiska material. Företaget föddes ur drömmen – att det skulle finnas vackra och smickrande badplagg som passar riktiga kvinnor, även dem med yttre spår av livets utmaningar såsom ärr, mastektomi etc. MÅNI är det fornnordiska namnet för månen. Och precis som månen är alla kvinnor vackra och strålande oavsett färg, form samt storlek. MÅNI words skapades som en förlängning till MÅNI swim. I MÅNI words samlar vi kvinnoporträtt av modiga och inspirerande kvinnor som berör oss. 

Jag driver stora delar av verksamheten hemifrån och det gör även min partner Hedvig. Målet är att vi ska bli ett välkänt varumärke för hållbara och vackra badplagg. Både jag och Hedvig har andra arbeten vid sidan av verksamheten, men i framtiden vill vi kunna ägna oss helhjärtat åt MÅNI. 

MÅNIS bolagsresa

Drömmen om MÅNI föddes 2015, ungefär vid samma tid som jag startade mitt aktiebolag för HR-tjänster. Men det var först fem år senare, kring min 40-årsdag, som jag utmanade mig själv och kastade mig ut för att förverkliga drömmen om MÅNI. 

Jag började med att ta fram skisser och arbetade med en fantastisk mönsterkonstruktör i Stockholm. Hon trodde på min idé och ville gärna hjälpa till, därför tog sig tid vid sidan av hennes övriga uppdrag för stora svenska modehus.  

Därefter har jag tagit det steg för steg. Jag gav mig in i en bransch där jag saknar erfarenhet. Därför har jag lärt mig genom att ställa 1000 frågor till bekanta och leverantörer, testa mig fram och ge mig själv tid. Eftersom jag driver MÅNI vid sidan av mitt konsultbolag så jobbar jag ”randigt”, i så kallade sprintar. Det ger mig andrum och möjlighet att landa i varje steg och lärdom. Att jag kan försörja mig som konsult är en lyx, men å andra sidan så tar processen med MÅNI längre tid.

MÅNI

Vad har din entreprenörsresa gett dig? 

Jag har fått svart på vitt att man klarar mer än vad man tror. Framsteg görs genom att testa, fråga, prova och be om hjälp. Det är inte en spikrak väg, men säg vem som egentligen har det så lätt oavsett kunskaps- och erfarenhetsnivå? Jag upplever inte att jag offrat något, snarare att jag bytt en sak mot en annan. Min tid mot förbättring av bolaget, mina pengar i utbyte mot investeringar i verksamheten. 

Det absolut bästa är att skapa något för sig själv som man kan vara stolt över. Men jag är också glad att jag kan inspirera andra att följa deras drömmar! Det enda jag skulle ändra på är att jag önskar att jag börjat tidigare. Och så skulle jag pratat om min verksamhet med fler, det blir mer konkret när du sätter ord på vad du gör och då kan du också få hjälp och stöd från oanade håll. 

Det svåraste är att orka jobba med MÅNI parallellt med mitt andra heltidsjobb. När jag arbetar med MÅNI försöker jag se till att det blir lustfyllt. Det finns det inga måsten just den dagen. Jag ser också till att träna, vila, träffa vänner eller bara titta på en serie med min man. 

Till andra entreprenörer 

  • Utgå från din målgrupp – undersök, testa på marknaden och be om feedback. 
  • Var stolt över det du gör och prata om ditt företag med alla du träffar. Dina kontakter har i sin tur kontakter och de flesta människor man träffar på vägen är ytterst hjälpsamma.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv