I mitt förra inlägg skrev jag om grunderna i varumärkesbyggande. Nu ska vi dyka djupare i digitala strategier, hur man undviker vanliga misstag, och hur man bygger ett starkt varumärke även med en begränsad budget.
Digitala varumärkesstrategier
I en digitalt driven värld är det viktigt att ha en stark närvaro online. Sociala medier erbjuder en plattform där små företag kan konkurrera sida vid sida med stora varumärken. Men även map enkla medel få en snabb spridning och nå väldigt stora massor. Ibland även personer som inte skulle funnit dig annars.
Fokusera därför på att skapa innehåll som berättar din unika berättelse och visa upp ditt varumärkes personlighet. Värderingar, som jag skrev om tidigare är väldigt viktigt. Men även som min vän Linda Hörnfeldt “LaLinda” (www.lalinda.se) brukar säga ”kunder agerar på känslor, så väck de för att skapa intresse“.
Vanliga misstag vid varumärkesbyggandet
Varumärkesbyggande är fyllt av fallgropar men som också tar tid. Här är några vanliga misstag:
- att man inte är konsekvent i kommunikation och visuell framställning
- ignorera kunden, lyssnar inte på vad kunden reagerar på
- anpassar inte sitt varumärke efter marknadsförändringar
- lägger för mycket tid på färg och form
- försöker vara “perfekt”
- glömmer bort att visa upp “själen”/ “personligheten”
- lägger marknadsföringsbudget på plattformar där kunder inte finns
Varumärkesbyggande och budget
Småföretagare behöver inte ha en gigantisk budget för att skapa ett effektivt varumärke. Det finns många verktyg och resurser som är kostnadseffektiva eller till och med gratis. Ta reda på vart din målgrupp finns och lär dig den plattformen. Användning av sociala medier, content marketing och influencer-samarbeten kan vara kostnadseffektiva sätt att bygga varumärkesmedvetenhet. Men det handlar om att arbeta smart, med liten budget på rätt plattform slår du igenom mycket starkare än om du försöker lägga pengar på olika plattformar.
Varumärkesbyggande är inte bara för de stora bolagen. Med rätt strategier och en undvikande av vanliga fallgropar kan även små företag skapa varumärken som passar perfekt med deras målgrupp. Jag tror på dig – men var smart! Dela gärna med dig av dina framgångar eller utmaningar i varumärkesbyggande i kommentarsfältet nedan! Lycka till!
Kolla in YouTube-klippet med mig och Linda Hörnfeldt för ytterligare tips och råd om varumärkesbyggande.