I förra inlägget skrev jag om hur man kan optimera sina kostnader under en lågkonjuktur. Det kan vara utmanande, men det kan även innebära möjligheter för dem företagare som är väl förberedda. En kombination av långsiktig planering och diversifiering kan stärka ditt företags ekonomiska position.
Långsiktig ekonomisk planering
Lågkonjuktur eller annan ekonomisk påfrestning kan påverka den psykiska hälsan. För att försöka att inte påverka din mentala hälsa är det bra att man tänker på en ekonomiskt strategi mer långsiktigt. Det innebär främst att försöka skapa en finansiell plan och en buffert som gör att du blir lika hårt påverkad när det svajar i bolaget. Det gör att du blir förbereda dig för ekonomiska nedgångar och oförutsedda utgifter.
Tipset är att “alla bäckar små”, är du i en jobbig situation så lägg undan 20-50 kr per vecka eller månad så du får vanan att lägga undan något.
Men du kan även kolla med banken om t.ex. få en checkkredit för att få en buffert på det viset på företaget.
Bredda ditt utbud av inkomstkällor
Om ditt företag är beroende av en enda inkomstkälla, är det väldigt sårbart under en lågkonjuktur, precis som det var under pandemin. Att bredda sitt utbud gör att flera olika inkomstkällor kan rädda bolaget under varierande perioder. En idé är att utforska nya marknader, produkter eller tjänster. Att finna nya sätt minskar riskerna och osäkerheten. Fundera på vad människor kommer till dig för råd – se om du kan skapa en form av inkomst kring det.
Våga vara flexibel och innovativ
Då mycket har hänt genom åren är det svårt att förutse alltid vad vi har i framtiden. Men att försöka hänga med i trender och lyssna på vad som händer i omgivningen kan ge dig förståelse vart marknaden är påväg. Då kan du även lättare anpassa till de förändrade marknadsförhållanden. Om du märker en förändring i dina kunders beteende – både vart dem handlar och hur de handlar, överväg att justera dina produkter eller tjänster men även hur du erbjuder dina tjänster/produkter. Våga var flexibel och innovation – det är nyckeln till att hitta nya affärsmöjligheter!
Det är alltid lättare att säga än att göra. Men tänk att det bästa är att börja smått – jag tror på dig! Genom att planera och bredda vad ditt företag kan erbjuda – kommer inte bara rädda dig från lågkonjunkturen, utan ger dig möjligheter att hitta nya vägar till framgång. Våga var proaktiv och öppen för förändringar!
Lycka till!