När jag var yngre var jag ett riktigt Star Wars -fan. Jag hade till och med böcker om själva karaktärerna. Under en period hade jag även en svart pyjamas med Darth Vader på. Ja, ni förstår att jag var helt såld!
För några dagar sedan var jag på bio i Nyköping och såg filmen Star Wars: The Force Awakens. Jag skrattade, grät och var helt förbluffad på samma gång. Denna känslomix hade jag även med mig när jag gick ut ur salongen men den vände snabbt då jag gick förbi en grupp ungdomar. De suckade och sa att de inte fattat någonting av filmen. Hur kan de inte förstå en sådan fantastisk film?!
Entreprenördig som jag är, sattes entreprenörsknölarna igång och tänkte ”vem är egentligen filmens kundgrupp”? Jag tänkte att det egentligen finns två alternativ:
- Ungdomar
- Människor som växte upp med filmerna
Ungdomarna är en fascinerad kundgrupp. De är inte uppvuxna med hysterin kring Star Wars och har antingen fått kontakt med filmerna via äldre familjemedlemmar eller bekanta. Frågan är ifall de gått på bio frivilligt eller har de blivit inlotsade? Jag tror att en liten del av ungdomarna faktiskt är insatta i filmerna men de allra flesta har säkert fått information om huvudkaraktärerna och själva storyn precis innan filmen. Är det så, blir ungdomsgruppen en tuff grupp då man måste få dem att köpa/hyra filmen via olika sajter och få dem att gå på bio. Men vilket behov tillfredsställer filmen?
Den andra kundgruppen är de som växte upp med filmerna. Gruppen skulle man kunna dela in i två delar då filmerna lanserades i två omgångar: första vid tidigt 80-tal och andra vid millenniumskiftet. Jag tillhör den senare kundgruppen och har familjemedlemmar som var fascinerade av filmerna under 80-talet. Den entusiasmen smittade av sig till mig så på sätt och vis var jag också en av ”ungdomarna” när filmerna släpptes vid millenniumskiftet. Jag blev fascinerad först när jag satte mig in i själva storyn.
Filmerna släpps var 18e år och då kommer det flera i rad. Jag anser att det är en smart strategi då många hyr/köper de gamla filmerna för att uppdatera sig. Det gör att filmerna känns ”levande” och har blivit en form av klassiker. Vem vet, de ungdomar som jag mötte vid bion kanske själva blir Star Wars -entusiaster, som jag blev?
Men vad tror du? Vilken är den faktiska kundgruppen?
P.S jag förstår att alla inte är Star Wars -fantaster !
P.P.S bilden är tagen från Star Wars wikipediasida
2 svar
Hej! Detta har inte alls med StarWars att göra (är inget fan tyvärr), utan är istället ett lästips om entreprenörskap. I julhelgen ramlade jag över nätmagasinet Doers Magazine, och tänkte direkt på dig eftesom jag följer dig och din blogg. De skriver stories om hur företag har skapats, och intervjuar personerna bakom dem. Nu senaste Stutterheim Raincoats. Kanske något för dig att kika in på, du som ju gillar entreprenörskap? http://doersmagazine.se/ Ha en bra kväll!
Hej Johanna!
Ursäkta för mitt sena svar, bloggen hade kastat alla kommentarer i papperskorgen.
Kul att du följer min blogg =)
Tack för tipset, de är riktigt bra. Har du något favoritinslag?