Hur man identifierar sin målgrupp : effektiv marknadsföringsstrategi för småföretagare, steg 1

För småföretagare är det avgörande att förstå vem som är din målgrupp och hur du effektivt når dem. Tyvärr är det många som begår misstag att de tror dem vet vilka som tillhör i målgruppen. Men av erfarenhet – har du inte testat, så vet du oftast inte. Genom att känna till din målgrupp kan du skapa mer relevanta inlägg och marknadsföringskampanjer. Vilket i sin tur kan leda till stark kundlojalitet och ökad försäljning. Däremot är det inte ett enkelt arbete och krävs tålamod men även tid. Nedanför har jag sammanställt aktiviteter som du bör gå igenom.

 

 

Steg 1: Identifiera din målgrupp (superviktigt!!)

Analysera din nuvarande kundbas för att förstå din målgrupp

Gör en kartläggning och analysera vilka som redan köper av dig. Det kan vara en bra idé att även se vilka som följer dig och interagerar – är det dem som köper eller är det andra? I vissa fall finns det en “följarmålgrupp” med en separat “köpmålgrupp” och ibland kan det vara både och. Analysera demografiska data som ålder, kön, plats (e-handel, Instagram, butik..?) och köpmönster. Genom att förstå de här faktorerna kan du skapa en tydligare bild av vem din nuvarande kund är och varför de väljer ditt företag.

Tips på verktyg: Google Analytics, Statistik från Meta, om du har andra verktyg kopplade på din försäljningssida.

Utför marknadsundersökningar

Att utföra marknadsundersökningar (enkäter, intervjuer, fokusgrupper, frågor på dina sociala medier) är viktigt för att förstå hur din kundgrupp tänker men även för att finna potentiella kunder. Ställ frågor om deras behov, preferenser och köpbeteenden. Det går även att ställa frågor om pris eller intressen för teman/färger för att se vad som funkar. Det kan ge dig djupare insikter om vad som driver dina kunder att komma till dig och vad de förväntar sig av ditt företag.

Tips på verktyg: SurveyMonkey (använder det otroligt mycket), andra formulärverktyg även andra verktyg t.ex. dina egna sociala medier.

Studera konkurrenterna

Många brukar ge tips att inte kolla på konkurrenter. Men det kan ge dig bra information! Se vilka kundsegment dina konkurrenter riktar sig till och hur de kommunicerar med dessa grupper. Kan det vara något som du också kan göra? Men!! Det viktiga är – VART är de inte (=vart finns det en lucka på marknaden som du kan fylla).

Tips på verktyg som SEMrush för att förstå deras SEO-strategier. Men gör även en SWOT-analys för att studera luckorna på marknaden.

Skapa kundpersonas, vilka ingår i din målgrupp ?

Utifrån all insamlad datan ska du skapa en detaljerade kundpersonas som representerar dina olika målgrupper. En persona kan inkludera information som ålder, kön, yrke, intressen och köpmotiv. Anledningen till att man utför och skapar personas är för att hjälpa dig att förstå din ideala kund samt anpassa marknadsföringsinsatser för att bättre möta deras behov och förväntningar.

Tips på verktyg; du kan ta hjälp av ChatGPT att skapa personas baserat på informationen som du har.

Mitt tips är att börja med att studera din målgrupp, därefter kan vi diskutera nästa steg.

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv