Anna Nordlander började studera juridik i Uppsala men efter ett tag blev Anna rastlös och hon funderade på om juridik var rätt för henne. Istället hoppade hon på psykologprogrammet där hon träffade John Lundqvist, grundaren till The Friendly Swede. Det hon inte visste då var att John skulle visa sig vara en viktig person i hennes karriärliv. Efter psykologin gick de skilda vägar, men en dag hörde John av sig då han behövde hjälp kring juridiska bitar i sitt nystartade företag. Först började Anna fundera på vilka i hennes umgängeskrets som skulle passa, men hon blev själv intresserad och hoppade på Johns idé. Idag är hon VD för The Friendly Swede som arbetar med e-handel via Amazon.
- Hur började The Friendly Swede?
John var en ”sökare” som ofta var ute på äventyr. Ett tag bodde han i Guatemala och där träffade han amerikaner som han blev nära vän med. Under 2011 hörde en av dem av sig när de var i Kina och berättade att ”jag har startat en business, kom ner till oss så visar jag hur det går till
John åkte till dem där han fick upp intresset för e-handel och tänkte ”nu kör jag!”. Jag tror att John såg möjligheterna kring e-handeln och han ville starta ett företag. John hade skapat en fantastisk försäljning under de första sex månader och bolaget sålde i princip allt som kunde säljas Jag hade gärna sett att det istället står: Eftersom att bolaget växte otroligt snabbt, blev strukturen lite lidande och då kom jag in i bilden.
I början jobbade jag deltid vid sidan av studierna och hanterade nästan uteslutande om skatte- och bolagsrättsliga frågor. När jag klev på som VD 2014 hade fokus flyttats till att strukturera upp organisationen tillsammans med teamet som vi anställde i Uppsala. Att försöka skapa en strukturerad organisation samtidigt som bolaget snabbt expanderar är en utmaning som tar mycket kraft, men när resultaten börjar visa sig är det hela väldigt positivt. Nu börjar vi ha fokusområden i vårt produktsortiment vilket gör att det även blir enklare att strukturera upp arbetet. Men vi har fortfarande kvar en del produkter som har varit med oss från början.
- Hur uppkom ert namn?
Det var när John var i Kina och sålde allt som han kunde få tag i, men han kände att han behövde någon form av förädling för att differentiera sig mot konkurrenterna. Eget varumärke blev första steget och tankarna var att det skulle stå för vem John var, och vara associerat med bra service och kvalité::
- Jag är ju vänlig med en bra kundservice = The Friendly
- Jag är ju svensk och Sverige har bra anseende i utlandet = Swede
Så började han googla runt lite på bilder på älgar och försökte baka ihop det med tidigare funderingar. Resultatet blev den svenska flaggan och en älg, kombinerat med texten ”The Friendly Swede”. Tanken var egentligen aldrig att sälja i Sverige utan vi ville marknadsföra oss utåt och älgen har hittills gjort fantastisk succé! Nu skickar vi även med klistermärken enbart på älgen för att den är så uppskattad.
- Vill ni profilera er mot något specifikt segment?
Ja, marknaden har förändrats sedan vi började. Under 2011 kunde man framgångsrikt sälja i princip allt via Amazon men så är det inte idag, speciellt inte i USA där det är väldigt ”blodigt”. Att profilera sig och differentiera sig har blivit otroligt mycket viktigare, och vi har som sagt redan vissa fokusområden vi lägger mer energi kring, bland annat ”överlevnadskit”. Allt handlar dock om marknadsefterfrågan. Det är svårare att sälja inom Sport och fritid men samtidigt skalar vi bort många konkurrenter då det är färre inom det segmentet än inom mobiltelefonstillbehör där vi började vår resa. Vi vill bli mer hållbara i det vi gör och vill inte sälja produkter som snabbt blir ”skräp”. Det är också en fördel mot alla medarbetare som arbetar med fokuserade produktsortiment, då de snabbt kan uppfatta trender och det är lättare att arbeta med supportfrågor.
- Vad tänkte du första gången du hörde om The Friendly Swede?
Först reaktionen var mest OJ, vad är det här och stämmer allt? Jag tyckte det var konstigt att man kunde tjäna så mycket enbart genom att sälja mobilskal. När John kontaktade mig var han redan uppe på miljonbelopp. Sedan var jag också dåligt insatt i Amazon och förstod inte alls hur allt hängde ihop. Den enda gången jag har haft kontakt med Amazon, det var när jag köpte en bok. Men jag tyckte det var ett spännande koncept och blev ganska nyfiken.
- Hur började din resa som VD?
Jag fortsatte arbeta på företaget samtidigt som jag pluggade, men bolaget växte och i samma takt växte mina arbetsuppgifter. Efter min examen arbetade jag fulltid och jag och John trivdes väldigt bra ihop, även om vi inte visste exakt vilken roll jag skulle ha i företaget.
Första steget var att åka ner till Kina och jag stannade där en månad för att lära mig vad vi egentligen höll på med. I början arbetade jag mycket med företagsstrukturen och inte produkterna, så det fick jag lära mig. Efter det åkte jag vidare till Australien och arbetade nio månader på distans från Sydney, men jag fann min kärlek och flyttade tillbaka till Uppsala. När jag var nere i Sydney märkte John att jag började bli lite rastlös, så efter 3 månader erbjöd John mig VD-tjänsten. Då tog jag över ett fantastiskt företag som John hade byggt upp.
Jag googlade i början för att se vad VD-tjänsten egentligen innebar. Det resultat jag fann var mest att ”en VD pratar med folk” och det kände jag att jag kunde göra så jag sa till John: “Vi kör, ge mig några månader så att jag kan komma in i företaget”. Min första uppgift var att sätta upp ett kontor i Uppsala.
- Är VD-rollen som du har tänkt dig?
Ja, om man jämför med googlingen så pratar jag mycket med folk! Men det är svårt att säga… Jag hade aldrig tidigare reflekterat över vad en VD egentligen gör eller vad jag borde göra, eftersom att jag aldrig sett mig själv i just den positionen. Mycket av mitt arbete har varit att sätta upp delmål för personalen men även för organisationen. John har varit en klippa som har stöttat mig i denna roll. I början åkte han iväg till Asien och jag blev ensam, det var tufft i början men extremt lärorikt! Han är fortfarande ett fantastiskt stöd och jag kan alltid kontakta honom. Men jag tror inte jag har haft en klassisk VD-roll utan det är nu som det börjar forma sig eftersom organisationen känns mogen för det.
- Vad har varit det svåraste med VD-rollen?
Det är främst att släppa kontrollen. Jag är ett kontrollfreak och perfektionist utan dess like – jag dör om ett kommatecken är fel! Man kan inte vara så när man leder ett team, så jag håller på att lära mig att släppa kontrollen.
- Vad är det roligaste med VD-rollen?
Utvecklingen! Det är väldigt roligt att se utvecklingen hos dem som arbetar här. Speciellt då vi anställer många unga, att se dem när de anställs tills idag när många är så himla självständiga och tar egna beslut. Fantastiskt!
- Hur har det varit att starta ett företag i Uppsala?
Jag måste nog säga att fördelen var att vi redan hade försäljning och ett bolag i USA, vilket gjorde att allt blev lättare. Det första vi gjorde var att ta hjälp från en revisionsbyrå för att få koll på alla skattedelar och vi köpte ett lagerbolag för att snabbt kunna komma igång.
- Har ni behövt utnyttja någon extern hjälp, t.ex. ALMI eller liknande?
Nej, vi har vuxit organiskt hela tiden vilket nog är ganska ovanligt. På så sätt har vi inte stött på inträdesbarriärerna som andra företag har. Vi har inte heller behövt jaga något kapital.
- Hur är det att vara i Uppsala när ni inte har någon försäljning i Sverige?
Jadu… Vi hade tankar på att lägga kontor någon annanstans, till exempel på Malta, men det som avgjorde var att John ville bo i Uppsala och jag hade min man på Akademiska så det blev naturligt. Samtidigt är det konstigt när vissa kunder i Sverige hör av sig och frågar ”var kan man köpa era grejer?”. Då får de antingen komma till kontoret eller så har Naturkompaniet här i Uppsala ett fåtal produkter från oss som de säljer. Är kunderna inte i närheten får vi hänvisa dem till Amazon UK.
- Hur fungerar ert logistiksystem?
Vi har utnyttjat det som andra människor är duktiga på – vilket i detta fall är Amazon. De har ett utarbetat logistiksystem som vi utnyttjar. Vi samlar våra produkter i Kina hos våra leverantörer och skickar ut det till olika Amazonlager. När produkterna når lagret så tar Amazon över. Vi är fortfarande ansvariga för själva försäljningen och marknadsföringen men när kunden lägger en order skickas en signal till Amazon och de sköter all paketering samt utskick. Alla kunder betalar Amazon, därefter gör Amazon avdrag och vi får utbetalningar varannan vecka. Det är otroligt smidigt!
Jag tror samarbetet är en av anledningarna till varför vi har vuxit så snabbt. Skulle vi haft eget lager med en egen paketeringsprocess skulle vår tillväxt varit långsammare.
- Är du företagare eller entreprenör?
Jag är 110% entreprenör! Jag har ett extremt driv och det tänker jag också när jag anställer personer. Har de driv och vill de skapa något? Det är väldigt viktigt i vår bransch, för annars hänger man inte med.
- Annas tips för nya VDar!
- Först måste man fråga sig, varför vill jag vara VD? Jag tror att om man bara är ute efter en titel så är man helt fel ute, då kommer man inte tycka det är roligt.
- Ställ dig frågan, om jag dör om några månader – skulle jag vara nöjd med det jag gör? Har jag spenderat min tid på saker som jag trivs med? Man måste reflektera över det man gör!
- Du måste träffa människor! Allt handlar om människor och det är viktigt att förstå att man måste vara en ”människo-människa”. Som VD arbetar man mycket med människor, till exempel anställer du människor och du har olika typer av samarbeten med människor.
- Kom ihåg att du enbart finns på grund av kunderna! Kunden är allt! Om du inte tar hand om en kund så spelar det ingen roll hur bra produkt du har. Får inte du dina kunder att förstå att de är de viktigaste i din värld, kommer din business att kollapsa.
- Våga! Framförallt när det gäller kvinnor, man måste våga chansa. Jag har träffat många kvinnor som tackar nej till erbjudanden för de är osäkra – du måste tro på dig själv! Har du viljan så kommer du kunna lära dig saker.