Just nu är det mycket diskussioner om hur den moderna ledaren ska vara. Ordet “chef ” ses av många som ett negativt laddat ord och många personer vill gå ifrån den synen… Men varför, är ”ledare” alltid bättre? Jag diskuterade just den frågan med min sambo, och vi blev snabbt irriterade då vi hade helt olika åsikter. Jag påstod att en chef pekar med hela handen och att ingen vill att en sådan person ska styra. En ledare är mer människoinriktad, vägledande inkluderande i sin styrstil och det är detta de flesta vill ha. Min sambo påstod att chef är mer en titel och att man fortfarande kan ha ledaregenskaperna. Efter en stund landade vi inte i något konkret men man kan se att vi båda hade rätt på olika vis.

1043898_10152529553676499_5242162438838070983_n

Min mamma och mormor har båda varit chefer med ett ledarskapstänk. De sätter deras medarbetare i fokus och vill att alla ska förstå uppgiften samt sträva mot samma mål. Jag har aldrig känt mig lika människoinriktad som dem, utan jag har kategoriserat mig själv på samma sätt som min pappa var, han styrde med hela handen.  I tisdags gjorde Uppstuks ledningsgrupp beteende och motivationsprofiler på Uppstuks moderbolag, ExedoHR. Jag trodde jag hade en bra balans mellan “entusiasten”/ledare och “implementeraren”/chef, men resultatet visade att jag både beter mig som, och motiveras av att vara entusiasttypen, utan större tyngd på implementeraren. Däremot kom implementeraren på 3e plats av 4. -Woho tänkte jag först…men sen började jag fundera på om jag i min position skulle behöva vara mer implementerare än vad jag är. Entusiasten är väl inte alltid bra -eller..?

Idag strävar ledare och chefer, genom ledarskapskurser och utbildningar, att gå ifrån uppgiftsorienterandestyrning till människoorienterande styrning. Men det GÅR inte att ha sådana ledare på alla företag eller organisationer. Visst, man ska vara omtänksam men hur skulle det fungera om man i militären fokuserade på vad alla vill istället för att agera? Jag tror det är viktig att tänka på VILKEN typ av organisation du arbetar på, VILKA dina medarbetare är, VILKET stadie verksamheten är i och VART organisationen är på väg. Det är många aspekter som måste tas i beaktning och det kanske är bättre för dig och din organisation om du har lite av båda stilarna? Tänk på hur du ÄR och vad din organisation BEHÖVER, man kan alltid stärka sina svagheter.

Bilden är hämtad från Facebook, Simon Sinek

2 svar

  1. Ledarskap och ledarstilar är ett kul ämne! Det är inte bara beroende på vilken organisation du tillhör som avgör vilken ledarstil du behöver, du måste även anpassa ditt ledarskap efter dina anställda och i vilken fas de är. Supersvårt men superspännande!
    Jag vill tipsa om en väldigt bra bok som väckte många tankar hos mig om vad en chef eller ledare egentligen ska göra: The One Minute Manager. Läs den! 🙂

    1. Hej Hanna!

      Jag håller helt med dig. Det finns ingenting som säger hur man ska vara, det är så många aspekter som avgör.
      Tack för tipset – det ska kollas upp!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv