Företagstips från Marcus Segersvärd, Komson

Marcus Segersvärd är grundare av kommunikationsbyrån Komson som erbjuder tjänsterna Din marknadsavdelning och Content Marketing & PR. Här delar Marcus med sig av sina bästa tips för nyföretagare.

Mannen i den svarta pikétröjan (14 år senare)

Inspiration och nya perspektiv som man har glädje av i sitt arbete finner man överallt. I en bra blogg, på en konferens, i en podcast, i en bra deckare… När jag till denna blogg skulle samla ihop några tips från min egen företagarresa som började för 14 år sen, till någon som är i början av sin, hittade jag inspirationen i en spellista som går varm hos mig. Efter ett halvt liv av beundran och tre konsertbesök i höstas kunde jag inte låta bli att gräva där (abstinensen är svår…). Så här kommer fyra nyföretagartips rubriksatta med några av Kents bästa låtar:

COLUMBUS

Som egen företagare är du en upptäcktsresenär. Du har ingen karta från början och du har ingen chef att fråga. För mig kändes detta otäckt, ibland direkt hämmande. Försök tidigt att skaffa dig en rådgivare eller mentor som du över en lunch då och då kan bolla högt och lågt med. Hur hittar man en mentor? Jag frågade helt oblygt en etablerad person i min bransch som jag råkat träffa i ett jobbsammanhang och som jag direkt fick förtroende för. Han blev mot min förmodan jätteglad för frågan, och sa ja!

TAXMANNEN

​I början av sin karriär som egen företagare gör man i stort sett allting själv. Man skickar offerter, roddar med den egna webben, sköter faktureringen m.m. Resurserna är ju begränsade. Trots det valde jag tidigt att lägga ut den löpande redovisningen och bokslutet på en redovisningsbyrå samt revisor. Det har varit värt varenda krona i form av trygghet och koll på läget. En välskött ekonomi håller Taxmannen borta.

VID DIN SIDA

När du börjar växa och skaffar dig medarbetare är det allra viktigaste att ni trivs ihop. Samma sak gäller dina kunder om du som jag arbetar nära och långsiktigt med dem. I dag är vi sex personer i vårt kreativa byråteam på Komson och så har vi ett gäng duktiga underleverantörer som vi anlitar återkommande. Alliera dig med personer som har samma attityd till det arbete ni gör som du, som delar samma ”smak”. Det går före rätt spetskompetens, något man för övrigt kan lära sig.

ETT TIDSFÖRDRIV ATT DÖ FÖR

​Har du en vision och en långsiktig plan med ditt företagande? Grattis i så fall, för det hade inte jag när jag startade. Mitt fokus låg helt och hållet på mina uppdrag och min egen leverans, vilket i och för sig är att börja “i rätt ände” på något vis. Men Komson började egentligen inte utvecklas och växa förrän sådär 4-5 år sedan då jag för första gången formulerade en vision och en utvecklingsplan. Försök att formulera din vision och dina långsiktiga mål så tidigt som möjligt. Det ger riktning och trygghet – och gör jobbet ännu roligare!

Ja, lägg de här låttitlarna på minnet så kommer allt att ordna sig! Vill du bolla företagande eller kommunikation (eller Kent) är det bara att höra av sig. Lycka till!

 

Marcus Segersvärd

VD & projektledare, Komson AB

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv