Jag har ofta punka på min cykel, fråga mig inte varför, vilket innebär att buss blir mitt vanliga färdmedel. En dag åkte jag i en proppfull buss och satt nära två flickor som var runt 10 år. Den ena av dom hade blivit vald till att läsa upp en engelsk text utantill i skolaulan. Under hela bussfärden satt de och övade på texten. Till slut säger den ena ”men vad säger du egentligen?”. Varpå den andra svarade ”jag vet inte men det är säkert någonting viktigt”
”Klockren kommentar!” Tänkte jag fnissandes på bussen. Vi har alla vart där och memorerat eller läst vissa texter som man egentligen inte förstår innebörden utav.
Detta fenomen kan man knyta an till entreprenörskap. Under de senaste månaderna har jag lyssnat på en del pitcher från entreprenörer som är väldigt duktiga på sina koncept men kan inte svara på några frågor kring konceptets upplägg. Jag förstår att man som entreprenör inte kan allt om ekonomi eller bolagsstyrning, det ska man inte heller behöva. Det man däremot behöver kunna är att svara på frågor från investerare som vill ha en större insikt i den påtänkta verksamheten för en större garanti. När jag ställer frågor som ”vad har ni haft för omsättning?”, ”Vad har ni för tänkt vinstmarginal” ”Vad får dig att sticka ut från X” är det för att kolla ifall entreprenören i fråga har tänkt till. Har man ingen koll på sin verksamhet kan några varningslampor tändas hos investerare.
Därför är mitt tips inför en pitch:
- Skriv ner alla frågor som kan tänkas ställas till dig.- Svara djupgående på frågorna.
- Dubbelkolla om svaren låter genomtänkta.
Kom ihåg! Även ifall att du inte har ett färdigt svar är det alltid bättre att visa upp att du i alla fall har funderat på olika alternativ hellre än att du kommer tomhänt.