I den här serien talar jag, Klara-Maria Mach och Veronica Stenberg, marknadsstrateg och analytiker från nätverksbyrån Nimble & co om målgrupper. Målgrupper är centralt för vår verksamhet, de är våra kunder eller dem vi vill konvertera till kunder. Utan målgrupper kan vi inte bedriva en affärsverksamhet. Här i det andra avsnittet talar vi om hur vi kan anpassa vår kommunikation för att nå vår specifika målgrupp.
För er som inte känner mig sedan tidigare, så heter jag Klara-Maria och driver Entreprenörden. Jag startade företaget eftersom jag brinner för entreprenörskap och jag har själv verkat som entreprenör i många år. Entreprenörden erbjuder konsulttjänster, såsom coaching och affärsutveckling till andra, vare sig du precis startat upp eller om du vill ta ditt företag till nästa nivå. I Entreprenördens YouTube kanal bjuder jag in experter, där vi diskuterar olika ämnen och delar med oss av tips till entreprenörer.
Idag talar vi om kommunikation och framförallt hur vi väljer vilka kanaler som vi ska kommunicera i. I dagens föränderliga medielandskap med ett växande utbud av olika kanaler kan det vara svårt att veta var vi ska synas för att effektivt nå fram till våra målgrupper. Här är några av de tips vi vill ge dig:
- Du måste kunna svara på varför du vill synas i en specifik kanal exempelvis Facebook
- Vad vill du uppnå med din närvaro i kanalen? Skriv ner ett specifika och mätbara mål
- Kommunicera enhetligt! Viktigt att det finns en röd tråd i ditt budskap
Ett vanligt misstag är att vi försöker vara närvarande i alla olika kanaler Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn och så vidare. Specificera varför du vill närvara i dina valda kanaler – här kan du också gå tillbaka till förra veckans avsnitt om målgruppsanalyser – det vill säga i vilka kanaler finns dina målgrupper. Var inte rädd för att begränsa dig och fokusera din kommunikation på ett fåtal kanaler. Tänk på att det specifika budskapet måste vara igenkännbart på de olika kanalerna. Det vill säga om vi säljer exempelvis hundmat och annonserar på Facebook så bör vi ha hundar även på vår hemsida, kunden måste känna igen sig.
Sist men inte minst:
- Ta god tid på dig – det går inte att stressa fram resultat
- Är din budget tillräcklig för att nå ut och skapa en kampanj?
- Var inte rädd för att testa olika kampanjer och se vad som fungerar innan du satsar fullt ut.
Analysera & utvärdera resultat – säkerställ att du jobbar i rätt riktning
I videon ger vi dig konkreta tips och om du har frågor får du gärna kontakta Klara-Maria eller Veronica. Nästa vecka kommer de att tala om hur vi säljer till vår målgrupp.