Intervju #12 – Infoping

infoping_logo_1024x288Teamet bakom Infoping har arbetat tillsammans sedan 2001. Vid 2011 bestämde sig gruppen att starta eget och har idag bland annat utvecklat en SMS-tjänst och en krypterad kommunikationstjänst (för att skicka dokument på ett säkert sätt). För något år sedan startades Infoping som en avknoppning från det första företaget. Idén grundar sig i ”alternativa sätt att hantera viktig information med ett komplement till mail och SMS”. Infoping är en kommunikationsapp kombinerad av pushteknologi med SMS. Via Infoping kan en avsändare skicka smarta meddelanden till en grupp till exempel ”kommer du på mötet?” och mottagarna behöver enbart svara ja eller nej. Avsändaren får statistik på hur många som har läst informationen och vad mottagarna har svarat.

Bolaget drivs som ett startup och första versionen av Infoping släpptes hösten 2015. Nu rullar förfrågningarna bara in! Vill du läsa mer om företaget? Kika in HÄR

  • Hur kom ni in på idén?

Behovet! Den senaste tiden har kommunikationsflödet för människor ökat. Överlag är det svårare för personer att ta in all information som sänds. När vi började vårt första företag var det kunder som återkopplade att de ville ha en snabb återkoppling på vilka som hade sett information som skickats ut. Vi började då spåna idéer men vi ville ha fler smarta funktioner.

Ren forskning visar att människor i större utsträckning öppnar SMS mer än e-post. Därför känns push och SMS med fokus på mobilen prioriterat om man vill nå människor snabbt med viktig information. Vi har även konstaterat att många är på språng och människor sitter inte lika ofta vid datorer. Infoping gör det enkelt att svara med en knapptryckning i mobilen, utan att behöva skriva ett svar. Dessutom så sammanställs alla svar automatiskt så att avsändaren får statistik och har full koll.

  • Vilka funktioner har ni nu?
    • Ja/nej-frågor
    • Åtgärdat
    • Vem svarar först (perfekt att snabbt få tag på en vikarie)
    • Att användaren kan betygsätta med stjärnor eller smileys
    • Information kring vilka som har läst
    • Information kring vad mottagarna har svarat
  • Vad är den största skillnaden mellan att bygga e-post-och SMS-system?

IMG_2229Man måste nog tänka lite annorlunda kring uppbyggandet. Push och SMS handlar om att snabbt skicka ut korta meddelanden medan e-post kan innehålla längre information. Därför måste systemet vara anpassat efter budskapet.

  • Har ni krav på hur många användare som behöver vara knutna till en grupp för att få en effektiv kommunikation?

Nej, vi har egentligen inte något krav utan de som vill använda vår produkt får göra det. Men så fort det är en grupp på 20 personer eller fler är det svårt att hålla ihop informationsflödet. Då behövs det smarta verktyg, vilket vi ser att Infoping är.

  • Vad anser kunderna är det bästa med Infoping?

Framför allt att de får enkel och smart återkoppling om informationen har nått fram. Vilket är svårt att få enbart via vanliga SMS eller e-post. Vi har även fått feedback om att appen är lättanvänd, för både avsändaren och mottagare. Enkelhet och snabbhet är en grundförutsättning för att ett kommunikationsverktyg ska fungera.

  • Hur gör jag om jag vill använda Infoping?

Ladda ned appen och skapa en grupp för de som ska läsa informationen. Det kan vara en grupp med några stycken till 1000+. Sedan bestämmer du vilka personer som ska vara behöriga att skicka information till gruppen och vilka som ska kunna administrera. Alla andra är endast mottagare. Infoping är inte en chattapp utan en kanal för strukturerad informationshantering. Därefter kan man även skapa undergrupper och dela ut sänd- och adminrättigheter till andra personer som får sköta respektive grupp. I strukturen kan du även lägga in grupper för dina kunder eller leverantörer för att snabbt skicka ut annan information eller någon form av erbjudanden.

När du skickar ut information får de som har appen en pushnotifikation medan de som inte har appen får meddelande i form av ett SMS. Har mottagaren appen kan de svara på eventuell fråga direkt i appen. Har de inte appen och får ett SMS så finns det alltid en länk till en mobilanpassad webbsida där man kan svara på eventuell fråga. Appen är mer effektiv och gör att SMS-kostnader minskar.

  • Vad har varit det svåraste med ett startup?

Det finns många bra illustrationer på hur det är att vara ett startup. Hela äventyret går upp och ner, ibland stångar man även hornen i väggen. Vi skulle säga att allt är som en berg-och dalbana, för att lyckas måste man ha tålamod och siktet inställt. Inställningen måste samtidigt vara att ha kul och att man vill nå sitt mål.
En annan aspekt är att allt tar längre tid än vad man har tänkt sig. Vi tror att det märks speciellt inom IT då det ständigt kommer nya funderingar och idéer i utvecklingsfasen.IMG_2259

  • Är det lättare eller svårare att anpassa sig till förändring om man driver ett startup?

Vi tycker det är enklare när man är ett startup. Dock tar det mycket resurser vilket startups inte alltid har gott om. För oss har det blivit mycket ändringar och anpassning efter feedback från kunderna. Men det ser vi mer som positiva förändringar.

  • Tog ni någon hjälp när ni satte igång?

Vi har i princip gjort allt själva. Pilotversionen av Infoping utvecklade vi, men nu har vi lagt ut vissa delar av kodningen till externa programmerare. Det beror främst att vi hade för lite tid och resurser för att göra allt själva.

Ett annat stöd är Drivhuset. Vi har fått mycket hjälp via workshops som har gett oss värdefull ny information och en del tankeställare. Det har varit skönt att få se idén från ett annat perspektiv.

  • Vad är ert mål det närmsta året?

Idag känner vi inte att vi behöver bli en stor organisation. Däremot vill vi nå ut så långt som möjligt, så fort som möjligt. Fokuset under våren är företag i Uppsala men vi börjar ändå kika på möjligheter för expansion inom Europa. Tröskeln för att använda Infoping är låg och inga stora strategiska beslut behövs för att använda tjänsten. Därför ser vi inget hinder om kunder är från privat eller offentlig regi.

  • Är ni i teamet företagare eller entreprenörer?

Vi är entreprenörer som har stor passion för det vi jobbar med, och brinner för att utveckla lösningar som gör IMG_2233vardagen enklare för våra kunder. Vi har en mix av kompetenser som kompletterar varandra väldigt bra.

  • Nicke och Mårtens bästa tips till IT-startups

Först och främst måste man hitta en idé som man tror på samt känner att man vill göra till 100 %. Det är alltid roligare att vara tillsammans, så om du har möjlighet att teama ihop dig med någon – gör det! Då kan man trigga varandra och passionen ökar markant.

Nätverka mycket! Prata med människor inom samma bransch som dig, ta hjälp och fråga ut dem. Då får du reda på hur du själv kan anpassa din idé.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv