Sofia Magnusson är 38 år och ligger bakom The Folklore Company, ett företag som skapar personliga broderikit och ger en möjligheten att skapa sitt eget broderi. Hon bor utanför Göteborg i en villa med Vega (fyra år) och Liv (två år) och David.
Början på The Folklore Company
Jag såg en affärsmöjlighet i en odigitaliserad bransch och insåg att detta (vår tjänst) kommer någon att ta fram förr eller senare – så jag kunde helt enkelt inte låta bli. Jag hade aldrig drivit företag tidigare, men när jag började med detta så ”trillade min polett ned”, den sökande känslan jag haft innan försvann. Det är detta jag ska göra.
Jag drivs av att få saker att hända; förändra. Sedan har man olika drivkrafter för olika saker, tror jag. 2013 registrerades The Folklore Company, i maj 2014 lanserade vi – då var jag 33 år.
The Folklore Company idag
Idag drivs företaget i Göteborg, kontor på inkubatorn Framtidens Företag och ett lager i Billdal. The Folklore Company ger en möjlighet att designa sitt eget broderi och verktygen att förverkliga det. Målet är ”världsherravälde” – det finns ingen anledning att inte försöka få ut detta internationellt. Marknaden för detta är enorm internationellt, så det har alltid varit planen.
Klassar du dig som entreprenör eller företagare?
Oj, intressant fråga – inte ens tänkt på att det skulle vara en skillnad mellan de två… Både entreprenören och företagaren startar och driver företag, men baserat på min egen uppfattning att entreprenörens fokus kanske mer är att förverkliga innovativa idéer så är det ju mer vad jag gjort. Men ser mig gärna som företagare med: att lyckas driva företag på ett hållbart sätt under flera år är ju verkligen inte lätt och något hedervärt!
Utmaningar under entreprenörsresan
Den största utmaningen är att prioritera. Ständigt detta prioriterande … Det dagliga som övergripande prioriterandet över vad som är bäst för verksamheten, mellan företag och familj, företag och vänner osv. osv. Att ta in kapital är det väl det som är mest… känsloframkallande, haha. Höga berg och djupa dalar ända tills alla avtal är signerade. Inget för den med känsliga nerver. Satt senast förra sommaren och grät i kökssoffan framför min mamma och dotter av trötthet över en kapitalprocess. Inte så mycket glamour då! Baksidan med företagandet är det stora risktagandet: man lägger ned mycket tid och pengar och vet inte om man någonsin kommer få tillbaka det.
Har du behövt ”offra” något nu eller tidigare när du startade?
Mycket tid och pengar som andra väljer att lägga på vänner, familj, resor, hobbys, pensionssparande, aktier, materiella ting osv. lägger jag på företaget. Det är ju ett val jag gjort och gör, och jag ångrar ingenting – men jag skulle säkert ha gjort någon resa utomlands med barnen och någon Bamseklubb om jag inte haft företaget 😉
Om du skulle göra om din resa – vad skulle du ändra då?
Förmodligen inget – baserat på devisen att jag inte vart här idag om jag inte gjort allt det andra innan. Men… med det jag vet idag, så kommer jag i min nästa entreprenörsresa vara glad att jag redan har ett bra team och nätverk av kompetens omkring mig och sen springa jäkligt mycket fortare, skarva ännu mer och framförallt lyssna ännu mer på mig själv och min magkänsla – den är awesome!
Det mest positiva med att driva eget är den personliga resan man gör med alla de erfarenheter man får. Det tillsammans med alla människorna man möter gör detta till ett äventyr jag aldrig vill vara utan. Men jag känner ju att detta är vad jag ”ska göra”, så jag är tacksam för varje dag jag får hålla på med detta. Jag älskar det!
Råd till den nya entreprenören
Det största misstaget jag tror att de flesta gör i början är att man inte kommer ut på marknaden tillräckligt fort – man sitter hemma och klurar på kammaren. Ju fortare produkten kommer ut, desto fortare vet du om det ens finns ett intresse.
Slutligen, bara gör det – testa! Livet går inte i repris.