Linda Häggkvist, 40 år, bor i en villa i Enskede i Stockholm med make och tre barn (13, 9, 3 år). Hennes främsta intressen förutom familj och företag är träning, resor, mode, musik, kompismiddagar, bokläsning, och att försöka hindra hem och trädgård från totalt förfall.
Wangari föds
Jag startade Wangari precis när jag fyllde 40 år, men har drivit eget företag sedan jag var 34. För mig har starta företag aldrig handlat om drömmen om totalt oberoende eller enbart ekonomiska visioner. Tvärtom var jag redan från början beredd på hårt slit och stora risker vad gäller tryggheten. Med tiden är det också det som utkristalliserat sig som en av mina stora drivkrafter. Att få skapa något som inte tidigare funnits och bygga team av passionerade människor som jobbar mot samma mål – inklusive ständig utveckling och gränslösa möjligheter för individer och organisationer. Det är jobbkärlek!
Wangari, verksamheten
Wangari är ett syftesdrivet varumärke, som stöttar sociala behov genom att föra in dem i modevärlden. Vi designar och producerar 90×90 cm scarves vars motiv skapas utifrån ett specifikt syfte med fokus på samhälle, miljö eller djur och natur. Genom våra kommunikationskanaler får ideella organisationer ytterligare en väg att nå ut med sina budskap. Och ett ekonomiskt bidrag för varje såld produkt, såklart.
Kontoret på GT30
Vårt huvudkontor finns på Grev Turegatan 30 i Stockholm, där sitter vi ett co-workinghus tillsammans med andra företag och entreprenörer vilket skapar en fantastisk möjlighet att utbyta idéer, behov, positiv energi och tillgång till t ex gym, lunch/kvällsrestaurang och café med eget bageri i huset. Vi jobbar primärt med e-shop som säljkanal vilket gör att vi kan expandera utan att vara låsta till en fysisk plats.
Linda, 100% entreprenör!
Jag skulle säga att jag är 100% entreprenör. Jag är inte bra på stora, tunga processer eller rutiner. Det jag vill med mig och vår verksamhet är att bryta ny mark, förverkliga visioner och skapa något som gör nytta för andra människor.
Idag drivs jag framförallt av att få använda min erfarenhet inom företagande och marknadskommunikation för att bygga och etablera Wangari utifrån vår mission.
Entreprenörsresan
Den började när jag startade en kommunikationsbyrå tillsammans med två partners, i början av 2010, efter nio år som anställd. I slutet av 2017 valde jag att helt byta spår och startade då mitt nuvarande företag. En livsdröm som blev verklighet.
Det svåra under den här resan var att verkligen våga satsa en andra gång. Jag var medgrundare av en kommunikationsbyrå som under åtta års tid visade positiva resultat. Vi blev en av Dagens Industris ”Gaseller” och jag har suttit i juryn för branschutmärkelser så som Guldägget. Att lämna allt det efter många års slit, för att bygga något nytt inom en för mig ny bransch kändes minst sagt läskigt. Det är bland de svåraste men också mest givande steg jag tagit.
Om du skulle göra om din resa – vad skulle du ändra då?
Ingenting. Med det menar jag inte att jag aldrig gjort några misstag, utan att de svårigheter och långa betänketid som vissa saker krävt ändå gjort att jag är precis här just nu. Mitt i all otrygghet som start-uplivet innebär, så lever jag min jobbdröm. Jag längtar verkligen till jobbet varje ny dag.
Har du behövt ”offra” något nu eller tidigare när du startade?
Wangari är mitt drömjobb på flera sätt. Inte bara vad vi gör, utan också med vilka människor. Medgrundare och Creative Director på Wangari är min lillebror. Vi har alltid haft en mycket varm och nära relation, men under det senaste året har vi behövt stöta och blöta vissa frågor för att verkligen hitta fram till hur vi bäst lägger upp våra jobbroller. Det har inte varit superenkelt, men det har gett resultat och nu har vi hittat vår form. Jag tittar väldigt sällan på Netflix eller TV, och självklart skulle jag vilja hinna träffa mina vänner oftare – men det kommer!
Vanliga misstag?
Mitt förnuftiga svar på frågan om varför så många företag går i konkurs de tidiga åren, är att man inte har tillräcklig respekt för ekonomiska matriser och olika scenarios för långsiktig överlevnad. Men jag tror också att vissa inte tror att de har förmågan eller kontakterna som krävs. Att man tänker att man måste kunna allt för att våga sätta igång. Eller ha massor av eget kapital. Det man behöver komma ihåg är att om förarbetet är gjort och rätt personer finns med i grunden, så finns det flera olika lösningar på varje utmaning längs vägen. Ingen har allt på plats från början. Fortsätta jobba framåt, det är vad som gör det möjligt.
Varför ska man driva företag?
För att man skapar sitt liv. Att göra det omöjliga möjligt, känna frihet även i de mest pressade tider och bygger förutsättningar för människor att utvecklas. Att driva företag är att sätta mål och planer kopplade till visioner, och rikta arbetskapaciteten precis ditåt. I ett team av människor som drar åt samma håll finns det inga gränser för vad som går att åstadkomma.
Lindas tips till dig som vill driva företag
Ha en plan för ekonomin det första året, så att du får tid att komma igång. Etablera och vårda personliga relationer, dina nätverk är mycket värdefulla för att utbyta erfarenheter och generera ömsesidigt värde till varandra. Ha fokus på målet, vet alltid vart ni ska och varför. När problemen dyker upp (för det gör de) är det så himla viktigt att minnas varför ni drog igång och vad som driver er, så att ni underlättar beslut och bibehåller tålamodet och energin under resans gång, den ska förhoppningsvis pågå många år. Ha kul på vägen. Varmt lycka till!