Emelie är 27 år och tog klivet till att bli entreprenör när hon startade företaget
Eloupé i april i år. En stor inspiration för henne har varit andra unga företagare,
men hennes största motivation i att starta eget var att få leva ett liv utanför det
så omtalade ekorrhjulet. Ett liv där hon är sin egen chef, har en balans mellan
arbete och fritid och får arbeta med det hon brinner för. Idag bedriver hon sin
verksamhet hemifrån och från sin tillfälliga pop-up studio i Löddeköpinge
centrum. Drömmen är en framtid med en egen studio, där hon är top of mind
inom sin nisch och är ett väletablerat namn ute på marknaden.
Vem är du Emelie Persson?
Jag bor sedan ett år tillbaka i Löddeköpinge med min sambo Erik och vår hund
Bailey. Vi bor i ett litet rött hus med stor trädgård och med närhet till både skog
och hav, vilket är helt fantastiskt. Huslivet har verkligen tagit mig med storm,
speciellt möjligheten till att få fixa i min trädgård och odla. Jag är en riktig
”hemma människa” som tycker om att umgås med min närmsta familj och
vänner. De som känner mig skulle nog beskriva mig som omtänksam, lugn och
trygg, men med en gnutta envishet och driv.
Vad gör Studio Eloupé och vad driver dig?
Studio Eloupé hjälper företagare och entreprenörer att bygga ett starkare
varumärke online genom foto, film och marknadsföring i sociala medier. En stor
drivkraft är att få hjälpa och inspirera andra företag till att stärka sin position i
den digitala världen, och självklart att se genomförda projekt ge positiva resultat.
Det som driver mig i att få vara entreprenör är att jag får jobba med det jag
älskar, där mitt jobb blir en självklar del av min vardag. Det som motiverar mig är
känslan av den totala friheten, att ingen bestämmer över mig och att jag får
chans att bygga upp mitt liv och mitt företag precis så som jag själv önskar, på
mina egna premisser
Emelies resa till entreprenörskap
Tanken att starta eget företag kom till mig för ungefär två till tre år sedan. Då
hade jag precis gått in i en roll som säljare på ett företag och hade en typ av identitetskris om vad jag egentligen ”ville bli när jag blev stor”. Jag har alltid
varit intresserad av att starta eget, men där växte sig drömmen starkare. Jag såg
många unga kvinnliga entreprenörer på sociala medier som startat eget förtag
och blev superinspirerad. Om dem kan, så kan väl jag? Där och då bestämde jag
mig för att jobba som säljare på deltid och samtidigt läsa en YH-utbildning för att
samla på mig mer kunskap. Efter min examen i april i år startade jag eget företag
som fotograf och marknadsföringskonsult. Jag är stolt över mig själv att jag är där
jag är idag. Jag är i startgroparna av något stort och spännande. Även om jag
bara precis är i början av mitt egenföretagande så har jag tagit ett kliv som jag
bara drömt om tidigare. Jag vågar och det är den största vinsten.
Vad ser du för fördelar och nackdelar med att driva eget?
Det bästa med att driva eget företag är att inte ha en chef att rapportera till, eller
specifika tider som man är tvungen att befinna sig på kontoret. Att kunna ta en
längre lunch eller gå en långpromenad mitt på dagen. Att anpassa jobbet och livet
efter varandra helt enkelt. Men det är också att jag får göra något som jag tycker är
väldigt roligt. Det är bara jag som kan få det till att gå runt och det är bara jag som
står bakom resultatet, vilket är en väldigt peppande och motiverande tanke!
Det svåra med entreprenörskapet kan dock vara att faktiskt sätta specifika
gränser och rutiner för sig själv. För som egenföretagare finns det alltid något att
jobba med, uppgifterna tar aldrig slut. Vid ens sida finns alltid en ständigt
pågående to-do lista som stabilt ligger och väntar. Jag kanske har slutat jobba
fasta kontorstider, men jag jobbar nog mer än förut trots allt. Hjärnan är ständigt
”på jobbet” och funderar på allt ifrån hur jag ska ta mig an nästa kreativa projekt
till hur jag kan utveckla mina tjänster till det bättre. Tänk vilken tur det då är att
jag arbetar med något som jag brinner för!
Emelies tips till andra som är i början av sin företagsresa
- Titta inte för mycket på andra och jämför dig med dem. Det är positivt att sticka ut ur mängden, kanske det är just det som får kunden att välja dig.
- Börja med ditt befintliga nätverk, människor du jobbat med tidigare, familj, vänner och vänners vänner. Gå med i Facebookgrupper för entreprenörer och företagare och skapa kontakter via Instagram eller gå på fysiska nätverksträffar. Kontakter är verkligen allt!
- Samla in recensioner efter utfört arbete, det visar på trovärdighet som kan ge dig fler nya kunder.
- Bygg upp ditt personliga varumärke online så fort du börjar tänka på att starta eget. Även om man kanske inte startat upp sitt företag ännu eller är i början av sitt egenföretagande, så vill jag peppa andra att samla på sig mod för att våga visa upp sin härliga personlighet i sina sociala kanaler!