Josephine Bladh är ledarskapskonsulten som gick in i företagandet med visionen om en jämlik och hållbar värld. Målet är att bygga en konsultbyrå som skapar värde för kunden genom att hjälpa företag och organisationer att sätta ord på sin samhällsnytta och samhällsansvar.
“I en jämlik och hållbar värld ges fler människor, organisationer och företag möjlighet att bidra till samhället – och fler tar möjligheten”, säger Josephine.
Vem är du Josephine Bladh och vad inspirerar dig?
Jag bor i Göteborg med min partner och vår levnadsglada 1,5-åring. Jag lägger mycket tid på matlagning och att bevaka nyheter samt trender. Jag lever också efter devisen en ångrar aldrig ett bad och champagne för att fira livet en sketen tisdag i november. Det som motiverar mig är min vision om en jämlik och hållbar värld, eftersom det ger fler människor, organisationer och företag möjlighet att bidra till samhället – och fler tar möjligheten. Alltså en värld där alla har en plats, och där makt, ansvar och resurser fördelas rättvist. Där jämlikhet och hållbarhet prioriteras och genomsyrar all förändring i samhället.
Konsultbyrån – Transformera
Vi är ett feministiskt och samhällsförändrande konsultbolag med 20 års erfarenhet av expertis inom förändringsprocesser. Till oss vänder sig företag och organisationer för att få stöd med bland annat strategiarbete, konceptutveckling och processledning. Vi beskriver oss som transformativa konsulter och ett företag som har samhällsnytta och människor i fokus. Med transformation menar vi en omfattande förändringsprocess som skapar en djupgående påverkan på kundens verksamhet, kultur, effekt och samhällsnytta. Detta gör vi med en beprövad metod som är interaktiv, normkritisk, värdebaserad och med en stor dos energi. Vi transformerar helt enkelt!
Från en vision om samhällsförändring till företag
I september 2015 satt jag på Wilmer Kaffebar i Stockholm med en kopp kallt kaffe framför mig och registrerade ett företag. Drivkraften handlade om att vilja maximera samhällsförändring och pusha en bredd av organisationer att göra detsamma. I den processen ville jag använda hela min kapacitet och hitta en form att nå det målet. Sedan dess har jag testat, förfinat och utvecklat hur denna samhällsförändring ska ske.
Vad är det bästa med att driva företag? Och vad är du mest stolt över att ha åstadkommit?
Jag har ofta beskrivit att starta eget företag som att hoppa fallskärm utan att veta om fallskärmen finns eller faktiskt kommer hålla. Entreprenörskap ger också flexibilitet och en exponentiell utveckling på det personliga planet. För egen del skapar det också värde utifrån min vision med världen. Jag är stolt som en tupp när jag ser tillbaka på mina år som företagare, men ska heller inte sticka under stolen med hur hårt och mycket jag har jobbat de här åren. Kanske är jag allra mest stolt över att vi enbart har haft nöjda kunder och kunnat växla upp och anställa personal. Samtidigt som jag stått fast vid mina grundprinciper som konsult och vågat drömma och köra på KBK (kör bara kör).
Vilka viktiga lärdomar har du fått från din entreprenörsresa?
Framförallt har jag fått bekräftat att det alltid lönar sig att göra saker ordentligt i början. En annan lärdom är att säga nej egentligen är att säga ja, och att företagande bara är en form för en idé. Jag skulle också vilja slå ett slag för att våga tänka större än du vågar, och att hålla ut. För egen del har det betytt att jag kommit till insikten om att jag ofta är före min tid.
Hur gör du för att balansera jobb och fritid?
Det som har fungerat för mig är att ha en tydlig struktur och planering utifrån ett välbeprövat system, samt att arbeta utifrån en målsättning. Dessutom har jag en mentor att bolla med, vilket hjälper mig att hantera arbetsbalansen på ett hälsosamt sätt. Jag byter också örhängen när jag går från jobbet, bildligt talat. Att signalera övergången från arbete till fritid är viktigt för mig.
Har du några tips eller råd till andra entreprenörer?
- Att inte ha en affärsidé som är tydlig nog är ett misstag. Ett annat misstag är att missa värdet som affärsidén skapar för kunden och därigenom inte kunna tjäna pengar på den.
- När det gäller nätverkande och hitta kontakter handlar det om att “Go big or go home”. Med andra ord: vänd dig till din största förebild och fråga om hen vill vara din mentor.
- DET ANSTÅR DIG INTE ATT GÖRA DIG MINDRE ÄN DU ÄR!