Katarina Karringer har alltid vetat att hon velat bli entreprenör. Men det var det egna föräldraskapet som ledde Katarina och hennes man till att utveckla appen Plussa. Katarina är utbildad psykolog och arbetar för att stödja individers psykiska välmående. Mat, sömn, motion och socialt umgänge är grundstenar för god hälsa.
“När vi blir föräldrar begränsas möjligheterna att ta hand om vårt eget mentala mående. När vi scannat av marknaden och läst på om forskningen förstod vi att det finns en väldigt stor grupp som upplever ett tydligt problem. Då bestämde vi oss för att lösa det!”, säger Katarina.
Vem är du Katarina Karringer?
Jag heter Katarina Karringer, är född och uppvuxen i Skåne men bor sedan 8 år i Stockholm med min man och två barn som är 4 och 2 år gamla. Jag är psykolog i grunden och har jobbat som terapeut, organisationspsykolog och Customer Success-chef. Som person är jag nyfiken, driven och optimistisk, älskar äventyr och nya upplevelser.
Jag drivs av utveckling – att hjälpa andra komma till insikter, förstå sina behov och börja tillgodose dem eller att ta en idé till färdig produkt. För egen del så trivs jag bäst när jag befinner mig i en ständig framåtrörelse och hela tiden har något nytt och spännande framför mig. För mig är verkligen resan målet.
Plussa – ”må bra” appen för föräldrar
Plussa är en app som gör det lättare för föräldrar att må bra och hantera föräldraskapet. Vi stöttar mammor och pappor, hela vägen från graviditeten till barnen är vuxna. I appen finns enkla övningar & verktyg, skräddarsydda tips & råd och coachande psykologer.
Målet är att det inte ska finnas några hinder för föräldrar att kunna jobba med sitt mentala välmående och att Plussa ska hjälpa familjer världen över att må bra. Vi är en del av Norrsken foundation och sitter med andra impact startups på Norrsken house i Stockholm.
Resan som entreprenör – ett familjeäventyr
Jag och min man mjukstartade bolaget 2019 när vår dotter föddes, men hade kvar våra anställningar till 2022, då började vi utveckla Plussa på riktigt. Jag valde att starta företag för att jag lockades av friheten att disponera min egen tid och resan att ta något från idé till fullskalig business. Startup communityn i Stockholm är också härlig!
Min man och jag älskar att diskutera affärsidéer och har vandrat igenom många (enligt mig) briljanta idéer. Men det räcker ju inte att ha bra idéer för att driva bolag, utan det behöver vara något man verkligen brinner för och gärna har lite kunskap om sedan tidigare. När vi blev föräldrar insåg vi hur många hinder det finns för att jobba med sitt mentala mående som förälder.
Att sova bra, äta hälsosamt, röra på sig, träffa vänner eller ägna tid åt intressen och karriär är för de flesta mentala grundpelare vi behöver för att må bra. Men när vi blir föräldrar begränsas möjligheterna att ta hand om vårt eget mentala mående. Föräldrar har ofta inte möjlighet att få professionell hjälp eftersom det tar tid, kostar mycket eller inte finns tillgängligt på den plats man bor. Efter det att vi scannat av marknaden och läst på om forskningen förstod vi att det finns en väldigt stor (mål)grupp upplever ett tydligt problem, så då bestämde vi oss för att lösa det.
Jag är stolt över att jag startat bolag, fött två barn och kämpar varje dag för att kunna kombinera företagar- och föräldrarollen.
Vad gjorde att du tog klivet för att starta ditt företag?
Jag har alltid vetat att jag ville driva eget, att timingen var rätt just då har jag nog att tacka någon form av 30-årskris för. Min man och jag hade fem stora livsprojekt som vi ville göra inom de kommande åren – ha barn, starta företag, göra en långresa, gifta oss och köpa större lägenhet. Vi lade en plan för hur vi skulle kunna förverkliga dem. Vi började med barn för det var det enda som inte kunde vänta alltför länge. Därefter startade vi bolaget och åkte utomlands till Asien och Australien i ett halvår för att jobba med det under föräldraledigheten. Vi gifte oss på Bali och när vi kom hem sålde vi vår lägenhet och köpte en ny. Det blev ett intensivt år med mycket förändring, men utan tvekan det bästa i våra liv. Det jag har lärt mig är att:
- Allting tar längre tid än man tror så se till att ha dubbelt så lång runway som du tänkt dig och håll nere kostnaderna så mycket det går.
- Utmana perfektionismen i dig och våga släppa en ofärdig produkt, var öppen för feedback och sätt detaljerna längs vägen.
- Tänk “who not how” – istället för att lära dig allt från grunden, fundera på vem i ditt nätverk som kan hjälpa dig med sitt expertområde. Tid är din mest värdefulla resurs så se till att använda den klokt.
Det bästa med att driva eget företag är friheten att styra sin egen tid, att ta något från idé till färdig produkt och all kunskap man samlar på sig längs vägen, att bygga ett team som brinner för samma frågor som en själv, och att få träffa andra grymma entreprenörer.
Hur gör du för att balansera jobb och fritid?
Det svåraste har varit att balansera jobb, familjetid och egentid, men jag försöker vara mentalt närvarande i det jag gör. När jag är med barnen så stänger jag av datorn och lägger undan mobilen. Min man och jag försöker hålla jobbsnacket till dagtid när barnen är på förskolan. Det kan kännas lockande att försöka multitaska och göra flera saker samtidigt, men det slutar ofta i en känsla av stress och otillräcklighet. Jag är också hjälpt av att tänka på work life balance över en längre tidsperiod snarare än på daglig basis. I vissa perioder kräver jobbet mer och då behöver man lägga tid och energi där och i andra perioder kräver familjen eller andra åtaganden mer, och då får man prioritera det. Som småbarnsförälder försöker jag även fånga små och korta stunder av återhämtning – en andningsövning, en kort promenad, en bra podd i öronen när jag diskar eller en lunch tillsammans med en kompis.
Vilka misstag tror du att många företagare gör i början?
- Ägnar för mycket tid åt idé och konceptstadiet. Man vet inte allt man behöver veta förrän behoven verkligen uppstår, och först då hittar man bästa lösningen.
- Gör för många egna antaganden om kundernas användarbeteenden och glömmer fråga kunderna själva vad som får dem att köpa respektive inte köpa ens produkt eller tjänst.
- Är för hemlighetsfulla med sin idé. Berätta istället vad du vill göra och fråga om personer du möter har några tankar, tips eller kontakter att dela med sig av.
Tips till andra entreprenörer
- Se till att befinna dig där möjligheter finns. Nätverka med nya människor, träffa andra entreprenörer och våga fråga det du funderar på. Använd dina sociala medier för att nå ut till fler och connecta med personer du tror kan skapa möjligheter eller hjälpa dig framåt.
- Se till att ha fler personer runt dig som peppar, ser möjligheter och säger att du är modig, än personer som ser risker, letar fel och håller dig tillbaka.