Helena Lumijärvi Johansson är 52 år och bor i Pixbo utanför Göteborg. Hon har tre vuxna söner, en man och hunden Bosse. Hennes två stora fritidsintressen är Bosse och sin trädgård. Helenas intresse är också företaget som är hennes stora passion i livet. Enligt Helena har hon fått gåvan i livet att få jobba med sin hobby.

Starten på Klöver Blå

Det hela började med att vi flyttade till ett nytt hus. För min del innebar det inte bara lyckan av att få flytta till ett nytt hus utan även lyckan att vara i sin trädgård, tillfredställelsen att få växter att gro, och lusten att skapa. Det, i kombination med kunskap och erfarenhet av mode-, sport och profilklädesbranschen, blev starten på en kollektion med arbetskläder för kvinnor där funktion, passform och mode möts. Från början var det bara en kul grej, en test, men när det visade sig att det fanns ett intresse för mina produkter förstod jag att jag kunde ta detta vidare.

Våren 2018 tog vi äntligen ett avgörande steg och lanserade Klöver Blå. Arbetskläder för tjejer med bättre miljöval i fokus. Detta var början och nu strävar vi efter att hela kollektionen skall bli ännu mer miljövänlig.

Verksamheten Klöver Blå

Arbetskläder för tjejer med hållbar design.

Vi brinner för att skapa arbetskläder för tjejer med fokus på passform och funktion. Med hållbar design som ekologisk odlad bomull och återvunnen polyester i våra tyger utvecklar vi våra kläder för att de skall passa den som söker ett bättre miljöalternativ med snygg och funktionell design.

  • Funktion – detaljer som skyddar knän och hjälper till att hålla ordning på verktygen.
  • Passform – anpassad för den kvinnliga kroppen.
  • Mode – klassisk design som håller över tid, vi kallar det “slow fashion with long lasting design”.

Företaget

Förutom att jag driver detta så arbetar jag även som konsult inom design och mönsterkonstruktion.

Företaget ägs av mig som majoritet och min man, vi är verksamma båda två men min man lyfter lön från annat håll. Vi har valt som affärsmodell att lägga ut vissa delar på tredjepart, t.ex. ekonomin och hela lagerhanteringen sköts av andra företag.

Mitt mål är att bygga ett sjyst varumärke som står för bra värderingar och där våra kunder kan känna sig trygga med vad vi erbjuder. Det långsiktiga målet att bygga upp ett värde för att sedan sälja ett företag med värderingar som är sjysta både för människan och moder jord.

Helena – både företagare eller entreprenör

Jag skulle nog säga att jag är både företagare och entreprenör! I början sade jag alltid ”när detta blir ett riktigt företag” men fick sluta med det när mina vänner började påpeka: ”Helena det ÄR ett riktigt företag”. Jag försörjer mig på företaget så därför kallar jag mig företagare tänker jag.

Vad drivs du av?

Finns egentligen bara ett svar på den frågan: LÄRANDET! Mitt driv i livet, när det gäller det mesta är just att få testa på nya saker och lära mig. Objekten byts ständigt ut, när jag kan något tillräckligt bra så går jag på nästa grej. Ett exempel är mitt fotograferande. I början använde jag mig av fotografer till att fota för företages räkning men med min nyfikenhet så tragglade jag mig fram tills idag när jag tar mina bilder själv. Just nu har jag kostat på mig en kurs där vi lär oss hela grejen med att annonsera på Facebook o Instagram, skitjobbigt 😉 men så bra! Jag vill kunna förstå och styra min försäljning själv, inte lägga ut det på dyra konsulter.

Har du behövt ”offra” något nu eller tidigare när du startade?

Det man oftast offrar är väl sin trygghet när man lämnar sin fasta anställning till att vara sin egen chef. Man vet oftast inte hur trygg man är som anställd när det kommer till pension, försäkringar, lön som kommer varje månad, mm. Jag minns när jag skulle lyfta min första lön i det egna bolaget. Där satt jag och väntade på att de skulle föras in på kontot med det kom inget, konstigt tänkte jag och ringde revisorn, hon drog lite på smilbanden och sade ”Helena, den för du ju över själv”.

Vad är det bästa med att driva företag?

Typ allt! Lärandet, du är din egen boss, du utvecklas som människa 100 gånger mer än som anställd, du blir ödmjuk, lär dig att förstå massa saker du inte hade en aning om innan. Listan är lång!

Reflektioner kring företagandet

Faktum är att jag har valt att driva mitt bolag med ett ”soft mind”. Jag är i mitten av livet och inser att all denna stress och press jag haft i många år inte skall finnas i mitt liv längre. Jag pressar inte mig mer än vad som behövs, varje dag skall ha något nice i sig, det är min livsfilosofi. (Tog mig typ halva livet att komma dit). Därför tänker jag sällan att det är jobbigt, är det körigt, ja då drar jag ner på hastigheten. Jag vill inte bara skapa ett hållbart företag utan ett hållbart liv skall ingå i detta. 

Man glömmer ju alltid det som har varit jobbigt. Allt är ju svårt när man inte kan saker men det är också hela grejen, att lära sig, i alla fall för mig. Det svåraste för mig är att få ihop tiden då man som egenföretagare skall göra så många olika saker. Vi har just haft en ”omorganisation” där saker har lyfts från mig för jag skall kunna ägna mig åt att vidareutveckling men även ge mer tid åt sälj. Det blir så när bolaget växer, man får se över sina rutiner emellanåt.

Vad skulle du säga är det främsta misstaget de flesta gör i början?

Oj, man gör väl alla misstag som kommer ens väg, det är den vägen man dyrt får ta lärdom av helt enkelt. En sak som är viktig att lära sig är att förstå hur mycket det kostar att ta ut lön, en viktig formel att förstå när man skall prissätta sin produkt eller tjänst.

Helenas tips till företagare/entreprenörer

Mitt främsta tips är att hitta entreprenörkompisar och bilda en grupp. Det är viktigt att det är samma målsättning med varför ni som grupp skall finnas.

Jag ingår i ett nätverk vi kallar ”Entreprenörskvinnorna i väst”, här är det väldigt tydliga kriterier och mål med nätverket, vi träffas en gång i månaden, sedan har vi nästan daglig kontakt på FB där vi delar med oss av både tunga saker, nya lärdomar och svåra situationer som dyker upp, men framför allt man har medsystrar att dela sina glädjestunder med t ex när man ökar i försäljning mm.
Tryggheten med att det som pratas i gruppen stannar där är vi väldigt noga med.

Vi var alla väldigt tydliga med att det inte skulle bli ett ”kafferep” även om vi dricker kaffe 😉 Det slog mig faktiskt här om dagen vilken stor betydelse denna grupp har haft för mig, jag har utvecklats jättemycket i mitt tänk och företagande. Slår man ihop allas olika kunskaper finns det ingen konsult eller rådgivare i världen som kan ge det vi kan ge varandra.

En liten anekdot:

I dessa trädgårdstider där många spenderar ovanligt mycket tid hemma pga. corona har vi denna vår ökat omsättningen i webshoppen med närmare 100%.
Först så det lite deppigt ut då alla trädgårdsmässor vart inställa men inte kunde vi då ana att webförsäljningen skulle ta sådan fart. 

Jag tror att förutom corona så finns det två andra faktorer som bidrar till vår försäljningsökning.

Vi har jobbat målinriktat med varumärket, det märks att folk känner igen våra produkter. Trädgård är trend, inte bara i Sverige utan även över stora delar av världen. Närodlat och giftfritt är viktigt. Våra produkter under Klöver Blå har ett bättre miljötänk, det gillar den trendigakänsliga tjejen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv