Linda Palm bor i Lidköping med sin familj. Hon är författare, företagare, föreläsare och fyrbarnsmamma som drivit sitt företag i 10 år. Linda har även en bakgrund som förskollärare. Andra skulle beskriva henne som ambitiös, effektiv och kreativ. Ett eget företag med kontorslokal i en kreativ korridor passar henne perfekt. Linda vill gärna känna samhörighet med andra men hon har också ett behov av att få gå undan. Utöver hennes uppdrag gillar hon att pyssla i hemmet, inreda och dekorera. Linda trivs när det är ordning och reda omkring henne. 

Företaget Linda Palm Creative

Jag driver en enskild firma sedan tio år tillbaka. Till största delen skriver jag böcker, barnlitteratur och läromedel. Jag är utgiven med över 60 titlar och författarskapet bidrar också författarbesök, föreläsningar, mässor och andra event. Men jag tar gärna andra uppdrag som pedagogisk rådgivning, ambassadörskap och framtagande av inspirationsmaterial till olika företag med barn och familj som målgrupp. 

Starten på företaget

Jag har skrivit böcker på uppdrag i över 15 år, under tiden jag fortfarande var fast anställd. Sedan kom det till ett skede då uppdragen krävde mer tid än att enbart vara en hobby och jag behövde ta ställning att starta eget företag. Författarrollen idag handlar om så mycket mer än att skriva – du ska marknadsföra, sälja, föreläsa och inspirera. 

En vecka efter att jag kom hem från BB med vårt tredje barn, full av adrenalin i kroppen, tänkte jag nu — eller aldrig. Så året 2010 ansökte jag om att få starta igång mitt företag för att sedan utveckla det i den takt som kändes bra för familjen och det är nu mitt elfte år som företagare. 

Förskolläraren som saknade bra och pedagogiskt material

Min drivkraft är att få omvandla mina tankar till fina, bra och pedagogiska produkter som gör nytta för andra. Jag blir motiverad och får energi av den respons jag får från både barn samt vuxna. Särskilt när de ser positiva resultat och säger att mina produkter gör skillnad! Jag får många tackmeddelanden där man skriver hur böckerna gör nytta. Det är ovärderligt och gör mig stolt och tacksam. Sedan är jag extra stolt över ett par fina priset som jag har fått, bland annat ett från Hedi Fried och Lärkanpriset som är ett av de tyngsta inom läromedelsbranschen.

Linda Palms drivkrafter

Min drivkraft är att få omvandla mina tankar till fina, bra och pedagogiska produkter som gör nytta för andra. Jag blir motiverad och får energi av den respons jag får från både barn samt vuxna. Särskilt när de ser positiva resultat och säger att mina produkter gör skillnad! Jag får många tackmeddelanden där man skriver hur böckerna gör nytta. Det är ovärderligt och gör mig stolt och tacksam. Sedan är jag extra stolt över ett par fina priset som jag har fått, bland annat ett från Hedi Fried och Lärkanpriset som är ett av de tyngsta inom läromedelsbranschen.

Ett avtryck i samhället

Något som jag reflekterat över det senaste, särskilt som vi lever i en utmanande tid är att jag faktiskt får vara med och göra ett avtryck i samhället. Mina böcker finns hos familjer och i tusentals förskolor samt skolor. Det härliga är att det är ett stort engagemang runt dem. Den dagen jag inte längre finns kommer ändå mina böcker finnas kvar, det är häftigt att tänka på. Det är mitt sätt att bidra till att skapa ett gott klimat med sunda värderingar i vårt samhälle, att vara en medmänniska, att se och lyssna på andra. 

De flesta av mina böcker har temat värdegrund. Om hur vi är och vad vi gör mot varandra. Jag vill rusta och stärka barnen. Genom pedagogiska verktyg skapa bästa möjliga förutsättningar som leder till starka, trygga barn med goda relationer. Barn är inte vår framtid, de lever här och nu. 

Hur skiljer sig arbetssätten åt mellan olika bokprojekt?

Att ge ut en bok kan gå till på olika sätt, en viktig skillnad för mig är hur stor del i processen jag har genom de olika produktionerna. Ibland fungerar jag mer som en projektledare och andra gånger räcker det att presentera en idé, sedan därifrån jobbar vi i ett team där var och en har sina olika uppgifter. 

När det gäller läromedel är det ofta jag som presenterar en idé och tar fram ett provkapitel. Efter det får jag ett uppdrag av förlaget att skriva boken. Jag skriver då hela manuset, och när det har godkänts kopplas det på en textredaktör. Sedan köper man in rättigheten att använda ett antal bilder från en illustratör. Att ta fram läromedel är ett mer långsiktigt arbete som tar närmare ett år. 

Vilka viktiga lärdomar har du fått från din entreprenörsresa? 

Jag har inte gått någon företagsutbildning, jag har fått lära mig det mesta själv under resans gång. En process som aldrig tar slut. I min bransch är det kanske särskilt viktigt med kunskap kring avtal och rättigheter. Att överenskommelser mellan parter är tydliga, oavsett man råkar känna parterna som vänner eller ej. Men också att olika slags nätverk är berikande och har stor betydelse. Jag har också tränat på att säga nej tack och bli tuffare i förhandlingslägen med åren.  

Vilka utmaningar har du mött?

Jag tycker att det är svårt att känna mig ledig. Arbete och fritid går ihop. Den ständiga drivkraften att saker kan göras bättre ger ingen ro. Det går i perioder hur intensivt det är och hjärnan kopplar aldrig av. Jag är mitt eget varumärke och känner mig alltid tillgänglig. Det ställs i förhållande till den frihet jag som företagare värderar högt. Ibland känns det som jag alltid jobbar, samtidigt som jag lär mig massor hela tiden, varje dag. 

Den ledighet jag tar mig är då jag behöver vara hemma tillsammans med barnen vid till exempel vissa lovdagar. Jag märkte en tydlig skillnad då jag för ett par år sedan valde att hyra ett externt kontor, dit jag flyttade pärmar och boklager för webbshop. Sedan borde man förstås bli bättre på att inte svara på jobbmejl eller använda mobil på fritiden, där har jag en del att jobba med. 

Tips till andra entreprenörer

Jag skulle nog gärna velat haft en mentor i tidigt skede. Dels gällande eget företagande men framför allt någon som förstod min bransch och kunde stötta både min personliga utveckling. Jag har haft svårt för att be om hjälp, även om jag vet att det underlättar. Dagens företagare behöver vara bra på det mesta. Vi ska vara bra på att nätverka, sälja, presentera, kommunicera, marknadsföra, administrera, bokföra, sociala kanaler, IT med mera — här borde vi småföretagare kunna göra mer genom att använda varandras kompetenser på ett smart sätt. 

This or that med Linda Palm

Stort tack till dig, Linda, för din medverkan i årets Sommarinspiratörer!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv