Ann-Kristin Nilsson, 35, saknade det kreativa och kände sig understimulerad som anställd. Då startade hon Little Anki – ett företag som säljer inredning till barnrum. Ann-Kristin kommer från början från Göteborg men bor idag i Stockholm tillsammans med sin sambo och två barn. Hennes stora intresse är heminredning, färg och form samt att skapa projekt av olika slag!
Hur började din företagsresa?
Jag startade mitt företag 2017, då var jag 32 år gammal, och hemsidan gick live 2018. Dock hade jag precis fått barn då, jag var nog hög på många hormoner för sedan orkade jag inte och behövde pausa företaget, i ett och ett halvt år. Jag fick ny tjänst efter föräldraledigheten och en av mina nya kollegor var en kvinna som hade tjänstledigt några dagar i veckan för att starta igång sitt företag. Hon gav mig massor av ny inspiration till att hugga tag i företaget igen! Jag fick tag i en leverantör som syr upp mina grejer och fick igång allt igen. Nästan två år senare började ordrarna sakta att ramla in igen.
Verksamheten Little Anki
Jag säljer inredning till barnrum med fokus på den textila inredningen genom mitt egna varumärke Little Anki. Produkterna finns bara hos mig, det är jag som designat produkterna, valt och köpt in tyger. Produkterna sys sedan upp i Estland, allt i en liten skala och inte massproducerat. Babynesten syr jag däremot upp själv då de är kundspecifika. Jag är även återförsäljare av prints och väggtext från små företagare här i Sverige.
Målen med Little Anki
Mitt mål är att erbjuda något unikt till alla mammor och pappor. Mottot är att det ska vara lagom lekfullt och lagom färgglatt. Jag önskar sätta en färgklick i de gråa och pastellfärgade barnrummen eller addera extra sting i de redan färgglada och lekfulla. Målet och förhoppningen är att kunna göra det här heltid en dag och att ha ett showroom i Stockholm. Ett annat mål är att andra en dag ska vara återförsäljare för mina produkter och att mitt märke blir något man känner igen.
Vad drivs du av?
Jag presterar bäst under press! Min drivkrraft är utmaningar, av att få kämpa lite och att få skapa, vara kreativ och vara delaktig. Jag vill känna meningsfullhet, det är riktigt drivande.
Positivt och negativt med att driva företag
Det är en utmaning att börja från noll och lära sig allt under resans gång. Allt från bokföring, att hitta leverantörer och grossister, skatter och moms, marknadsföring, sociala medier, ja allt är utmaning till en början. Det jobbigaste har varit att hitta rätt information. Baksidan med företagandet skulle jag säga är att det är tufft, många gånger är du ensam och du kämpar ofta i motvind. Men jag skulle ändå inte vilja ändra något på min resa, min resa är unik och jag är där jag är på grund av den. Man får tänka att livet händer också. Jag tycker inte att jag har behövt offra något för att kunna starta eget företag. Det bästa med att driva företag är ju att du får leva ut en dröm och skapa något som är ditt. Du kan göra i princip vad som helst bara Du tror på det.
Vilka misstag tror du många gör i början?
Att inte förstå hur mycket jobb det faktiskt är att satsa på sin dröm, att det tar tid och kostar pengar. Det är inte lätt!
Ann-Kristins bästa tips till andra företagare och entreprenörer!
Jag vill inspirera andra till är att aldrig ge upp om du verkligen tror på något och hitta inspirationskällor. Våga gå på event, våga ta kontakt med folk. Och kom ihåg att det är ok att ta en paus.
Till blivande företagare och entreprenörer vill jag framför allt säga: Våga testa! Har du något som du verkligen tror på så kör. Funkar det inte så har du i alla fall försökt och funkar det, ja vem vet hur långt det kan gå. Till befintliga företagare och entreprenörer vill jag säga: var ödmjuk, dela med dig av vad du kan och ha kul!