Fotografen Janine Laag är i grunden australiensare som följde kärleken och flyttade till Sverige för 16 år sedan. Janine är av personlighetstypen introvert, men älskar samtidigt att lära känna nya människor. Som fotograf får hon den perfekta kombinationen mellan sociala möten med kunder och lugna, kreativa dagar när hon jobbar med bilderna och marknadsföring.
Vad motiverar dig?
Jag brinner för att hjälpa andra att lyckas och leva sitt drömliv. Att jobba med trevliga, inspirerande entreprenörer och att kunna skapa bilder som berättar vem de är och inte bara hur de ser ut.
Jag har upptäckt att genom mina bilder kan jag ge mina kunder en röst. De får självförtroende när de ser sig själv genom mina ögon och då vågar de vara synliga online på ett sätt som känns autentiskt. När de vågar vara synliga, attraherar de rätt kunder.
Företaget Lumeah Photography
Jag är personal brand fotograf på mitt företag Lumeah Photography. Det vill säga att jag hjälper egenföretagare som efterfrågar storytelling-bilder för sociala medier och webb.
Jag jobbar och bor i Stockholm, men reser ofta till kunder i andra delar av Sverige och utomlands. I stället för att fota i studio väljer jag noggrant ut autentiska miljöer, både inom- och utomhus, som förstärker mina kunders berättelser och varumärken.
Förutom fotograferingar i Sverige erbjuder jag och mina samarbetspartners (Personal Brand Collective) entreprenörsresor till Frankrike så att våra deltagare får en fotografering, style konsultation och varumärkescoachning i en helt magisk miljö.
Lumeah Photography och Janines personliga mål
För mig personligen är mitt mål att bli ekonomiskt oberoende och leva ett liv som känns hållbart och lustfyllt. För mig är det viktigt att jag sysslar med någonting som är i linje med mina värderingar, och att kunna bygga mitt egna företag samtidigt som jag stärker andra kvinnor och hjälper dem att lyckas känns helt fantastiskt. Mina personliga mål och mitt företag går liksom hand i hand.
Om jag försöker se fem år in i framtiden, ser jag att jag mår bra i kropp och själ. Jag jobbar fortfarande på samma sätt som jag gör idag, men att jag fördelar tiden mellan Sverige och Australien desto mer. Logistiken är svår, men jag vet att jag kommer lösa det.
Varför valde du att starta företag?
Jag har alltid haft foto som hobby – och när vänner och bekanta ville att jag skulle fota dem bestämde jag mig för att starta företag. Jag jobbade deltid med foto samtidigt som jag jobbade som lärare, men till slut kändes det inte hållbart att göra båda samtidigt.
Det roliga är att starta företag aldrig fanns i min värld egentligen. Jag fick lära mig tidigt att man skulle skaffa ett tryggt jobb och jag kände ändå inte att jag hade rätt personlighet för att vara entreprenör. Jag trodde att man behövde vara extrovert och lite påstridig.
Sedan upptäckte jag att man kan driva företag på sitt eget sätt. Jag har lyckats hitta min röst och min tribe genom att vara mig själv, bry mig om mina kunder, att lära mig att ’sälj’ är bara ett annat uttryck för att ’hjälpa’ och att det går att skapa inkomster av sin passion.
Att starta företag är det bästa och mest utvecklande som jag har gjort.
Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit?
Jag är stolt över att jag vågade starta företag i ett helt annat land med ett helt annat språk. Även om jag har valt att använda mest engelska i mina marknadsföringskanaler, pratar jag svenska med de flesta av mina kunder. Visst det blir lite svengelska ibland, och ofta blir det fel, men det funkar.
Jag är lika stolt över att jag vågade ’put myself out there’. När man jobbar med någonting kreativt, som foto, kan man lätt känna sig sårbar. Det finns många duktiga fotografer, men jag har lärt mig att det finns en fotograf för alla. Jag behöver inte konkurrera med andra för vi har olika stilar och personligheter som passar olika kunder och behov. Jag rekommenderar gärna andra när jag får chansen.
Lärdomar från entreprenörsresan
Under mina år som entreprenör har jag lärt mig att det finns olika sätt att driva företag på, och att det därmed är viktigt att hitta ett sätt som passar sig själv. Det finns mycket som man kan göra och man kan lätt drunkna i alla måsten, men man behöver inte göra allt. Det viktigaste är att göra det som driver företaget framåt och som känns rätt för dig.
Sedan har jag även lärt mig att man aldrig kan vara för tydlig. Det ska inte dyka upp några överraskningar som riskerar att kunden blir missnöjd eller att man blir bitter själv för att man har olika förväntningar.
Om någon skulle fråga mig vad jag hade gjort annorlunda om jag hade fått göra om min resa, hade jag inte svarat någonting. Jag har inte haft bråttom, utan jag har tagit mig tiden till att lära mig om allt jag behöver göra som egenföretagare, att få göra misstag och att växa som person.
Vad är det bästa med att driva företag?
Det bästa, förutom att jobba med min hobby och att få spendera tid med inspirerande entreprenörer, är friheten över hur jag ska leva mitt liv. Att kunna bestämma själv vad jag gör varje dag, vem jag jobbar med och att kunna styra över min inkomst är mäktigt.
Jag måste också tillägga att någonting som förvånade mig är att man verkligen får lära känna sig själv när man driver eget företag. Sina styrkor och svagheter. Jag är en helt annan person jämfört med den jag var när jag startade företag och jag mår bättre nu än någonsin.
Vad är baksidan med företagandet?
Jag startade mitt företag för att jag ville fotografera. Men det gör jag nästan minst av allt. Det finns så mycket annat man behöver göra, till exempel, marknadsföring, bokföring och en miljard andra saker. Det svåraste för mig har varit att lära mig göra saker som inte kommer naturligt för mig och att lära mig hur jag ska prioritera. Det är fortfarande en utmaning ibland.
Det är också en utmaning att se till att man får en jämn inkomst över hela året. Som ’natural light photographer’ är man styrd av årstiderna och vädret, och det är inte alltid så lätt i Sverige, men allt går att lösa och det finns fördelar med varje årstid.
Att balansera jobb och fritid
Det är svårt att hitta balansen. Under min ideala arbetsvecka börjar jag dagen med yoga och hundpromenad, jag stänger ner datorn 16:30 och hänger med barnen därefter. Men det ser sällan ut så. Jag sitter och jobbar när det egentligen är dags att laga mat och ha tid med familjen, vilket gör att jag ofta har dåligt samvete.
För att förhindra att detta sker, jobbar jag nu med temadagar vilket gör att jag har bättre koll på min planering. Jag vet hur mycket tid jag behöver för en fotografering, så jag vet hur många kunder jag kan boka in. Mina fotograferingar kräver mycket tid för planering och efterarbete så när jag planerar rätt är det lättare att hitta balansen.
Vilka misstag tror du att många företagare gör i början?
Att försöka passa alla. Det är först när man hittar sin röst och vågar vara sig själv att man attraherar rätt kunder. Särskilt i början är det lätt att känna att man vill bara hitta kunder, vilka kunder som helst, så länge de betalar. Men när man försöker attrahera alla, blir det ofta fel. Kunden blir missnöjd för det de behöver är kanske inte det som du erbjuder, man blir bitter och stressad för man försöker göra saker som inte är inom sin ’zone of genius’ och allt tar emot. När man är tydlig om vem man är, vad man gör bäst och vem man hjälper blir det så mycket bättre. Arbetet känns roligt, man levererar en bättre produkt eller tjänst, kunden blir nöjd och rekommenderar dig till andra. Det leder till flera bokningar.
Ett annat misstag jag tror många gör är att försöka vara som alla andra. Jag tror att det är svårt att undvika, men när man har testat sig fram gör det så stor skillnad när man slutar titta på vad alla andra gör och fokuserar på det som du kan erbjuda och hur du kan hjälpa dina kunder på ett sätt som andra inte gör. Det finns säkert många som jobbar med samma sak, men dina kunder vill jobba med just dig för att du är den du är.
Har du några sista tips du vill säga till andra entreprenörer?
Var inte rädd att vara dig själv och skapa en connection med dina följare. Man kan vara personlig utan att vara privat. Det spelar ingen roll hur duktig och kunnig du är, ingen kommer att lyssna om de inte har förtroende för dig. Och strunt i att försöka vara perfekt. Ingen kan relatera till perfektion och det är inte hållbart i längden att låtsas vara någon man inte är.
This or that med Janine Laag
Stort tack, Janine, för att du ville vara med som en av årets Sommarinspiratörer!