Marlene Uwiteka fick smak av friheten det innebär att arbeta digitalt under pandemin. Därför valde hon att starta eget företag som nyutexaminerad ekonom istället för att söka traditionell anställning. Hon inspirerades och stöttades av sin familj och vill nu genom sitt eget företag, som hon driver tillsammans med sin man, även erbjuda sina anställda samma flexibilitet och frihet.
“Jag kommer ifrån en familj där vi har stora drömmar och många har gått sin egen väg. Jag är stolt över min familj och motiveras av dem, de var min främsta inspiration till att starta eget och att arbeta med det jag älskar!”, förklarar Marlene.
Om Marlene Uwiteka
Jag är 25 år gammal och bor tillsammans med min man, vi har varit ihop sedan jag var 17 år och idag driver vi Jemsu redovisningsbyrå tillsammans. På fritiden tillbringar jag mycket tid med min familj och nu på sommaren älskar jag att träna på utomhusgym. Privat skulle jag beskriva mig själv som en introvert person, men jag brinner för att arbeta med företagare och prata ekonomi med dem, därför kan jag utåt sett uppfattas som extrovert.
Jemsu redovisningsbyrå – flexibilitet och glad personal är receptet till framgång
På Jemsu redovisningsbyrå hjälper vi företag med allt från löpande bokföring till rådgivning. Idag jobbar vi med diverse företag, men vår nisch är inom marknadsföringsbranschen och andra kreativa företag. Vi förstår utmaningarna och förändringarna som sker i den branschen. För närvarande har vi exempelvis märkt en trend gällande efterfrågan av UGC (User-Generated Content). Mycket av handeln sker inom och utanför EU och vi på Jemsu har stenkoll på vad som gäller och hur man redovisar.
Vi befinner oss i Västerås, men eftersom vi är en digital redovisningsbyrå så erbjuder vi rikstäckande service. Som arbetsgivare är vi flexibla och brinner för att låta våra anställda jobba var de vill. God arbetskultur är viktigt för oss, vi månar om att våra anställda ska trivas och att de har möjlighet till att balansera jobb och fritid. Vi vill ge våra kunder den bästa servicen – glad och peppad personal bidrar till det.
Målet med verksamheten är att fortsätta leverera fantastiska resultat till våra kunder! Vi vill fortsätta att jobba med alla fantastiska kreativa människor där ute, allt från marknadsföringsbyråer till kreatörer av olika slag. Vi tror på den branschen och vi älskar att jobba med människorna där. Framtidsmålet är att om 5 år utöka teamet och att kunna erbjuda distansarbete till fler personer.
Resan till att bli entreprenör
Pandemin förändrade allt för mig. Både min utbildning och mitt arbete skedde på distans, det gav mig möjlighet att tillbringa mycket tid med min familj och jag märkte att jag mådde bra av det. Min familj bor på lite spridda orter, jag ville ha ett flexibelt arbete för att kunna träffa dem oftare. Därför valde jag att starta ett eget bolag i år, 2023. Det skulle inte varit lika enkelt om jag hade sökt anställning.
Vad har du lärt dig hittills?
Man kan inte allt, så försök inte uppnå bästa resultat på första försöket – bara kör och utvärdera sen! Det bästa med att driva eget är att man själv är ansvarig för resultaten och att man får träffa andra drivna entreprenörer, drivet och entusiasmen smittar av sig. Jag är framförallt stolt över att jag tagit steget att starta eget bolag! En nackdel med att vara egenföretagare är att arbetet aldrig tar slut. Det finns otroligt mycket att göra och man känner sig aldrig färdig för dagen. Samtidigt skulle jag aldrig tänka mig att göra någonting annat.
Mitt fokus har alltid varit att prioritera min familj och att spendera tid med dem, så det har jag aldrig valt bort, därför känner jag inte att jag offrat någonting. För att balansera jobb och fritid begränsar jag mina arbetstider, exempelvis arbetar jag aldrig efter klockan 19 och jag arbetar heller inte på lördagar.
Vilka misstag tror du att andra entreprenörer gör i början?
Jag tror att många gör misstaget att de vill sköta bokföringen själva och inte tar hjälp. Det finns många redovisningsbyråer som kan hjälpa till med bokföring, sen kan du sköta resten själv. Som kund bestämmer du alltid själv i vilken omfattning du vill ha hjälp. Ett tips är att i alla fall ta hjälp av en redovisningskonsult första gången du bokför. Du kommer troligen att använda samma konto när du bokför dina löpande händelser och det blir som att ha ett facit i handen.
Vilka är dina bästa tips för att bygga nätverk?
- Var aktiv på LinkedIn
- Våga bjuda på dig själv och visa din personlighet. Ibland dansar jag i mina inlägg!
- Skapa kontakt med dina branschkollegor. Se dem inte som konkurrenter utan som kollegor, man kan lära sig mycket av varandra!