Nadja Törnblad såg chansen och tog den! För tio år sedan när Nadja jobbade som produktionsledare på ICA gavs hon en möjlighet att hoppa på ett frilansjobb. Det ena ledde till det andra och genom att jobba nära kunder samt lyssna på deras behov, har hon utvecklat sitt bolag till en mycket bred verksamhet. Idag erbjuder hon till och med kurser samt event i utomhusmatlagning, en passion som Nadja vill ta ännu längre i framtiden.
Vem är du, Nadja Törnblad?
Mitt namn är Nadja Törnblad. Jag är 42 år och bor i Sparsör, strax utanför Borås. Jag har en passion för matlagning och trivs bäst när jag får umgås tillsammans med familj samt vänner. Min omgivning skulle nog beskriva mig som nyfiken, orädd och social.
Det som främst driver mig är min passion för det jag jobbar med. Jag får energi av att träffa nya människor och försöker alltid att ta rygg på de personer som lyckats i sina företag. För mig är det viktigt att ständigt utvecklas i den riktning som kunderna efterfrågar.
Ett bolag – många och breda verksamhetsområden
Nadja är en mångsysslare som verkar inom flera områden. Det ena har lett till det andra och idag har hon vad man kan beteckna som minst sagt varierande arbetsuppgifter. Nadjas bolag verkar inom; marknadsföring och kommunikation, inredning, dekoration samt utomhusmatlagning!
– Jag är grafisk formgivare i grunden och hjälper företag att hitta den röda tråden i sin kommunikation. Det kan handla om formgivning av en produktkatalog eller hemsida men också textproduktion eller innehåll till sociala media.
Vidare hjälper jag företag med inredning av deras kontor, men hjälper också eventbolag med festdekor. Som inredare kan jag ta fram moodboards för att förmedla en specifik känsla inför en fest eller ett inredningsuppdrag.
Utomhusmatlagning är mitt senaste affärsområde. Jag erbjuder utomhusmatlagning som en aktivitet för företag, men jag kan också tillaga och servera maten om så önskas. Här samarbetar jag också med eventbolag, men jag kan också arrangera matlagningskurser på mitt utekök hemma. Den här verksamheten vill jag komma igång med ordentligt. Jag drömmer om att framöver även kunna erbjuda event kombinerat med äventyr!
Resan till entreprenörskapet
Jag startade mitt bolag 2013. För tio år sedan, när jag jobbade på ICA mot deras Maxibutiker, fick jag en dag en förfrågan om att hoppa på en anställning på ett tidningsförlag i Göteborg. Jag erbjöd mig då att åta mig jobbet som konsult och var till en början så kallad kombinatör. Uppdraget på förlaget växte, efter ett tag fick jag ytterligare ett par kunder, vilket gjorde att jag kunde säga upp mig från ICA och försörja mig genom mitt egna bolag.
Jag började i den grafiska branschen, men genom att ständigt vara lyhörd för mina kunders behov, har bolaget utvecklats och verksamheten har vuxit. Det är jag stolt över. Idag erbjuder jag också en rad digitala tjänster. Att aldrig stå stilla, utan att alltid försöka utveckla verksamheten efter kundernas behov, har varit en av de bästa lärdomarna. Om jag skulle ändra på någonting så skulle jag ha startat ett aktiebolag mycket tidigare.
Vilka är fördelarna, respektive nackdelarna med att driva eget?
Det bästa är att jag styr över min tid och flexibiliteten. Jag kan praktiskt taget sitta var som helst i världen och utföra mitt jobb.
Ibland kan vara svårt att finna balansen med uppdrag. Man tackar aldrig nej till jobb och ibland är arbetsbelastningen extremt hög vilket kan vara betungande. När arbetsbelastningen är hög finns inte mycket tid för fritid. När barnen var små låg fokus på dem, jag valde då ofta att jobba efter de gått och lagt sig på kvällen.
Tips till andra entreprenörer:
- Jag tror att företag ibland inte förstår vikten av sälj, det måste man jobba med hela tiden
- Bygg nätverk och följ alltid upp med personer som du träffar, som du tror att du kan ha synergier med och boka ett möte.
- Vidareutveckla dig själv och utbilda dig regelbundet