Charlotte Dunhoff, 30, hade inte alls planerat att bli egenföretagare, men de hierarkiska strukturerna inom revisionsbyrån hon tidigare arbetade på fick henne att våga ta steget. Som 26-åring startade hon bolaget Profile Agency – en boknings- och managementagentur som idag representerar några av Sveriges främsta talare och magiker. Bosatt i Vasastan i Stockholm ägnar hon gärna fritiden åt intressena hudvård, träning, eller med att umgås med vänner och familj.
Hur började din entreprenörsresa?
Min resa började nog redan när jag var 14 år gammal då jag gick runt och satte upp lappar på alla dagis runt omkring där jag bodde. Jag och min kompis ville tjäna extra pengar samt jobba (för då var vi ju ”vuxna” haha), så vi sökte jobb som barnflickor. Jag har alltid jobbat mycket och älskat att jobba – vilket man måste göra som egenföretagare. Men att starta eget var egentligen ingenting som jag planerade, det bara blev så. Under tiden jag studerade arbetade jag som agent till en forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Men när jag hade pluggat klart ville jag absolut inte ha ett jobb inom kategorin jag studerat. Jag fick panik och tänkte att det jag hade jobbat med hos forskaren på handels – det kunde jag nog göra själv, fast med fler talare än en. En annan parameter som fick mig att starta eget var att jag följde min magkänsla, jag hade tidigare arbetat på en stor revisionsbyrå och tyckte mig inte alls passa in i de hierarkiska strukturerna där, det fick mig att våga. Vad var det värsta som kunde hända?
Verksamheten Profile Agency
Profile Agency är en boknings och managementagentur där vi representerar några av Sveriges främsta talare och magiker. Ett ben består av en förmedlingstjänst där vi bokar föreläsare och magiker till företag samt andra evenemang. Det andra benet är en renodlad agentur-tjänst där vi hjälper till med PR, marknadsföring, koordinering och strategiskt arbete. Bolaget bedrivs i Stockholm, men jag arbetar även med bokare internationellt då mina profiler bokas runt om i hela världen.
Vad drivs du av?
Oj, jag drivs av mycket! Det är svårt att sätta fingret på det men jag är nog född med ett grunddriv som jag har haft sedan jag var liten. Jag älskar Petter Stordalens “älska måndagar”, för egentligen är ju alla dagar bara påhittade. Skapa din vardag så som du vill ha den, då kommer du älska alla dagar. Det positiva med att driva företag är att du har ansvar för allt, så ditt arbete blir aldrig enformigt. Ena dagen säljer du, andra sköter du bokföringen och tredje utvecklar du strategier framåt. Ingen dag är sig lik och det är inte ofta enformigt. Jag har även väldigt tydliga mål. Det gör att även om det är jobbigt en dag så tänker jag på målet och visualiserar hur allt kommer att vara när jag når dit. Det gör det enklare att bita ihop och köra på.
Skulle du beskriva dig själv som entreprenör eller företagare?
Jag är lite allergisk mot benämningen “entreprenör”, jag kan tycka att det har blivit en trendig titel som folk älskar att slänga sig med. Men jag benämner nog mig själv som både företagare och entreprenör. För mig står entreprenörskapet för den kreativa processen medan företagandet handlar mer om det strategiska.
Svårigheter och uppoffringar som företagare
Det svåraste under min resa har varit att hitta en balans mellan arbete och privata relationer. Jag får mycket energi av att umgås med vänner, familj och att träna, så det är något som jag valt att inte offra. Men mitt liv kretsar ju såklart mycket kring mitt företagande och företag. Jag har dock blivit bättre på det nu, att verkligen stanna upp och inse att jag efter fyra år fortfarande kan leva på min affärsidé och att jag får jobba med min hobby. Att säga nej har också varit svårt, något jag har blivit bättre på men som jag tror att jag kommer få påminna mig själv om många år framåt. Tidigare kunde jag säga ja till saker utan att jag egentligen ville det. Jag har även insett att jag har ett stort kontrollbehov, vilket jag tror både är på gott och ont när man driver företag. Det jobbigaste är att försöka “känna sig nöjd”, det finns alltid mer jag kan göra eller utveckla.
Vilka misstag tror du de flesta gör i början?
Jag tror att många spretar för mycket, gör för många saker. Det är viktigt att hålla sig inom ramarna för sin affärsidé. Ett annat misstag är nog också att inte tänka på vilken kultur man vill ha i företaget, både utåt men även inom företaget. En kultur är viktig att bygga redan från början, så när första personen kommer in då finns den redan där.
Charlottes bästa tips!
Mitt motto har alltid varit “gör du det nu, så slipper du att göra det sen”. Lite samma med att starta företag, starta nu. Tänk inte. Det kommer oftast ingen rätt timing. Och kan du inte, på grund av exempelvis ekonomi eller annat, starta 100 procent direkt – börja smått. Men börja nu, annars kommer du bara tänka “varför startade jag inte tidigare”.