Företagaren Liza Eriksson, 21, startade företaget RedLocker redan under gymnasiet som ett UF-företag. RedLocker arbetar med automater som tillhandahåller fria mensskydd på platser utanför hemmet, och målet är att göra mensskydd lika självklart som toalettpapper världen över. Uppvuxen på Värmdö bor hon idag på Södermalm tillsammans med sin sambo. Fritiden spenderar hon gärna med familj och vänner eller genom att vara kreativ på olika sätt.
Hur har din entreprenörsresa sett ut?
Sommaren för fem år sedan tog jag hem smycken efter en resa med min familj på Bali. Dessa sålde jag sedan här hemma på marknader. Jag började med små marknader längst ut på Värmdö för att sedan förhandla till mig gratis platser på event i Stockholms innerstad. Jag byggde ett litet hobbyföretag runt det och de var nog startskottet för mitt entreprenörskap.
Det var något magiskt som uppstod när jag gång på gång överträffade vad jag själv trott var möjligt. Det skapade ett driv i att vilja fortsätta utforska vad jag kunde kreera. Så en dag bestämde jag mig för att vi skulle bli fler. Jag frågade ungdomar i min kommun om de också hade velat sälja mina smycken tillsammans med mig och det hela slutade med att vi var fyra stycken som sålde Bali-smyckena den sommaren. På kvällarna fotograferade vi produkterna på mitt sovrumsgolv, byggde en liten webbshop och skapade enkla affischer som marknadsföring. Det var enkelt, roligt och kreativt.
Mina idéer har visat sig vara rätt bra, vilket delvis gjort att nuvarande företaget RedLocker har vuxit snabbt. Men mitt i all framgång, kan jag ibland uppleva att det numera känns så seriöst att det begränsar mitt skapande. Det är ju förvisso lite mer ”på riktigt” nu, med stora kunder och anställda, det är inte längre barnfamiljerna på marknaderna som jag ska duga till för. När jag känt så brukar jag titta tillbaka på bilder från när jag satt på marknaderna med mina smycken och påminna mig själv om att det enkla skapandet är oftast det bästa skapandet. Då blir jag inspirerad och vill fortsätta leka fram mina idéer. Jag får känna den där magiska känslan av att enbart kreativiteten sätter mina gränser.
Verksamheten RedLocker
RedLocker arbetar med en viktig jämställdhet- och arbetsmiljöfråga som i grunden handlar om att skapa förutsättningar för att alla ska klara av sin vardag, oavsett vilken dag i månaden det är. Idén kommer från ett eget upplevt problem. Det var under skoltiden som vi flertalet gånger upplevde den paniksituation som uppstår när man oväntat får sin menstruation eller har glömt mensskydd. Då vi tvingas lösa situationen på egen hand genom att lämna skola/arbete för att handla, använda papper alternativt gå hem för dagen. Jag och min medgrundare Clara började började ifrågasätta detta under sista året på gymnasiet vilket ledde till att vi grundade RedLocker som ett UF-företag.
När vi började gräva i problemet för att uppfinna en lösning, förstod vi att det saknades en bra distributionslösning som på något sätt kunde kontrollera svinn och det var här RedLocker uppfanns. Vi arbetar alltså med automater som tillhandahåller fria mensskydd på platser utanför hemmet. Våra smarta, röda automater är en långsiktigt ekonomiskt hållbar lösning för företag och skolor att erbjuda fria mensskydd till många människor inne på toaletter. Målet med RedLocker är att göra mensskydd lika självklart som toalettpapper världen över, genom vår lösning.
Varför valde du att starta företag?
Jag drivs och engagerar mig mycket i jämställdhetsfrågor och framför allt kvinnors rättigheter. Just idén till RedLocker uppstod efter att jag själv behövt lämna skolan många gånger vid menstruation under mina tonår och jag tyckte det kändes onödigt orättvist, när det enda som krävdes var en lösning som tillhandahöll mensskydd väl inne på toaletterna i skolan. Mensrelaterade frågor har kommit olika långt beroende på vart i världen man befinner sig. I vissa delar av världen exempelvis i utvecklingsländer får miljontals flickor inte gå till skolan när de får sin mens, riskerar att bli gravida, skambeläggs och har inte tillgång till mensskydd. Vårt långsiktiga mål med RedLocker är att bli en del av det arbetet också.
Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit?
Jag blir löjligt stolt varje gång en kund skickar en bild till oss när de har satt upp sin RedLocker automat i sin verksamhet. Eller när elever skriver till oss att RedLocker har räddat deras dag från att ha övervägt att gå hem. Det är en totalt obeskrivlig känsla att kunna skapa verklig förändring i vardagen för så många människor. Den förändring som jag själv önskat funnits många gånger. Det kanske absolut finaste som gör mig allra mest stolt, är att våra kunder oftast är lika stolta som vi är över att få var med och skapa denna viktiga förändring.
Lärdomar från entreprenörsresan
Min hjärna har nog aldrig varit igång och lärt sig så mycket nya saker som under mina senaste tre år med RedLocker. Jag har förmodligen lärt mig fler saker än under hela min skolgång sammanlagt. Om jag ska välja ut några särskilt viktiga saker som jag har lärt mig från min entreprenörsresa är det först och främst att det inte lönar sig att göra saker ”perfekt hemma på kammaren” – utan nyckeln är att våga sätta igång och testa, göra fel och sedan fortsätta köra på ändå.
En annan lärdom som jag fått med mig är att alltid lyssna på sin egen magkänsla. Det kan låta klyschigt men är något som stundvis varit avgörande, kanske särskilt för oss som är unga entreprenörer. För oss har det nämligen alltid funnits många kloka vuxna som vi kunnat bolla olika saker med och ta hjälp ifrån, vilket är värdefullt. Men ibland kan det också bli för många olika åsikter och röster att ta hänsyn till som då istället kan ge motsatt effekt och förvirra samt göra det svårt att fatta beslut. I de lägena är det bra att kunna avskärma sig och lyssna inåt till vad som känns bäst för en själv.
Slutligen en lite mer praktisk och kanske något tråkig sak, som jag har lärt mig och verkligen bär med mig, är hur viktigt det är att skriva avtal på saker man kommer överens om med olika parter i bolaget. Det kan egentligen gälla vad som helst. När man är ett litet startup är det ganska vanligt att man tar sig fram genom att ”utbyta tjänster” både med andra företag och privatpersoner. Där skulle jag säga att det är lika viktigt att få ned överenskommelser på pränt. För en dag kan ditt bolag se ut att vara jättestort och framgångsrikt ur en persons synvinkel och då är det inte lika roligt att hjälpa till av enbart ”godhet”.
Det absolut bästa med att driva vårt bolag är att få arbeta med något som enligt mig, känns enormt meningsfullt. Jag får ofta frågan om inte det bästa med att driva företag är att kunna välja sina egna arbetstider och att kunna arbeta var som helst ifrån, men det ska jag ärligt säga att jag knappt känner igen mig själv i som företagare. Visst är det skönt att slippa stressen när man är sen till kontoret en måndagsmorgon men de allra flesta dagar består faktiskt mitt liv av mer jobb än vad det någonsin har gjort när jag var anställd tidigare. Jag hade gärna valt att kunna begränsa min tid till arbete på vardagar 08-17 men i ett startup under stark uppskalningsfas är det ingenting man direkt väljer. Som anställd slipper man huvudvärken över allt man har kvar att göra en fredagskväll. Du kan slå igen datorn vid 17.00 och ta helg.
Livet som egenföretagare
Så ser som sagt inte min vardag ut – det är nog den enda baksidan av att vara företagare. Det svåraste har varit att lära sig hitta rutiner och arbetssätt som tillåter en att fortsatt ha ledig tid och ett privatliv. Jag har absolut behövt offrat en del av mitt privatliv, det vill säga tid för att hinna umgås med vänner, resa och vara med på andra roliga saker som händer runtomkring. Jag upplevde det rätt tufft i början att tacka nej till saker. Dels för att jag själv ville vara med men kanske främst för att jag var rädd för vad andra skulle tycka om mig. Att balansera jobb och fritid är därmed en svår fråga som jag fortfarande arbetar mycket med. Men mina viktigaste lärdomar hittills är att våga tacka nej till saker, prioritera återhämtningstid och att hålla bra rutiner.
Lizas bästa tips till andra företagare!
Var nyfiken, modig och gör dig själv intressant. Som företagare är man vanligtvis väldigt nyfiken på att lära känna nya människor. Jag har alltid försökt se det som att alla personer har något att lära mig. Flera gånger har det hänt att den person som jag inledningsvis såg som rätt ointressant, visat sig vara den som kommit att bli en viktig nyckelperson i min resa. Man vet aldrig vem som är ”rätt” kontakt inledningsvis och därför tjänar det mycket till att vara öppen och nyfiken i stort.
Sedan är ett bra tips att sticka ut från mängden och göra sig själv intressant på exempelvis LinkedIn som jag tycker är en jättebra plattform. Bygg ditt personliga varumärke baserat på den du är och våga dela med dig av sidor hos dig, tankar och upplevelser som kanske bara du har unikt. Det gör dig intressant och på så sätt kan många bra kontakter hitta dig. Slutligen vill jag också säga: kom ihåg att det är resan som räknas. Resultatet är oftast en rätt så kortvarig lycka medan hela resan och alla de upplevelser som man har fått vara med om, är det man kommer att titta tillbaka på och verkligen minnas.
This or that med Liza Eriksson
Stort tack till dig, Liza, för ditt engagemang i årets Sommarinspiratörer!