Sommarinspiratör Susanna Harn – grundare av Smart Lönsamhet

Susanna Harn är lönsamhetscoachen som motiveras av att hjälpa egenföretagare att jobba smartare för att öka vinsten. Susanna drivs också av en passion för lärande och utveckling, samtidigt som hon värdesätter att kunna styra över sin egen tid.

Susanna Harn, grundare av Smart Lönsamhet
Susanna Harn, grundare av Smart Lönsamhet

“Jag märkte hur många egenföretagare som bara fokuserade på intäkter och att lägga fler timmar, ta fler uppdrag eller fler kunder, för att öka vinsten. När det i själva verket går att både arbeta på marginalerna och arbeta smartare med tiden”, berättar Susanna.

Vem är Susanna Harn?

Mitt namn är Susanna Harn, är 39 år och bor i Avesta tillsammans med min man samt våra tre små barn. Själv skulle jag beskriva mig som en målmedveten och envis person som inte ger mig i första taget. Jag trivs allra bäst när husvagnssäsongen börjar och vi kan upptäcka nya platser samt vandra. Långa promenader eller löpturer längs vattnet är min favoritaktivitet när jag är ledig, även om det kan låta klyschigt. Mina största drivkrafter är lärande och frihet. Jag älskar att gå kurser och delta i gruppcoachning, och friheten att styra min egen tid, som är en av anledningarna till att jag startade eget.

Vad gör företaget Smart Lönsamhet?

Smart Lönsamhet hjälper småföretagare med soloföretag eller några få anställdaatt arbeta smartare och öka sin lönsamhet genom onlineutbildningar med unika egenutvecklade räkneverktyg för Google sheets och Excel. Med mitt verktyg räknar vi baklänges för att ta reda på vad de behöver tjäna, hur många de behöver sälja och vilket pris de bör sätta för att bli lönsamma. Kunderna får en klar bild av hur det går och varför, och kan planera för olika vägar till att nå sina specifika mål. Det kan till exempel handla om att utveckla företaget, ha en trygg lön, en rimlig arbetsvecka, tillräckligt med semester, och spara till buffert och pension. Jag erbjuder även konsulttjänster inom ekonomistyrning och stöder olika ekonomiavdelningar med mina 15+ års erfarenhet i ledande ekonomiroller.

Susanna Harn, arbetar hemifrån och trivs väldigt bra med flexibiliteten det ger henne som småbarnsförälder
Susanna Harn, arbetar hemifrån och trivs väldigt bra med flexibiliteten det ger henne som småbarnsförälder

Från ekonomichef till entreprenör

Mina tankar kring entreprenörskap väcktes i slutet av min tredje föräldraledighet 2022. Då kände jag en stark längtan att skapa något eget och få större frihet över min tid. Vid den tiden arbetade jag som ekonomichef och insåg att jag ville fokusera mer på utbildning och att sprida kunskapen om hur soloföretagare kan använda lönsamhet som verktyg. Jag såg då hur många egenföretagare enbart fokuserade på att öka intäkterna genom att arbeta fler timmar och ta fler uppdrag. Genom min erfarenhet som ekonomichef på ett snabbväxande e-handelsföretag hade jag lärt mig att arbeta smartare med marginaler och tid. Så jag tog steget och startade mitt företag vid sidan av min anställning – och på den vägen är det!

Vad är ditt mål med verksamheten?

Mitt mål är att fortsätta utveckla mitt signaturprogram, där jag hjälper soloföretagare att planera för lönsamhet och ekonomisk trygghet. Jag hoppas också på fler undervisningsuppdrag inom ekonomi, på exempelvis yrkeshögskolor. Företaget är för mig ett verktyg för att skapa en friare och lugnare vardag, samtidigt som jag får utlopp för min kreativitet och passion för att undervisa i ekonomi. Resan i sig är också en viktig del av målet!

Vad är för- och nackdelarna med att driva företag?

Det bästa med att vara egenföretagare är friheten att kunna styra både tid och pengar samt att kunna arbeta platsoberoende. Dessutom ger det mig möjligheten att följa min passion och ständigt utvecklas både personligt samt professionellt. Att nå ut och lära sig sälja har varit den mest utmanande delen men också det område där jag har investerat mest för att få hjälp. Det är tydligt att det är den största skillnaden från att vara anställd – som egen företagare räcker det inte med ett imponerande CV för att lyckas. Att marknadsföra och sälja ens produkter eller tjänster kräver en hel del tid, energi och ofta ekonomiska resurser.

Vad är du mest stolt över att ha åstadkommit?

Susanna Harn har tagit fram och erbjuder en lönsamhetskalkylator
Susanna Harn har tagit fram och erbjuder en lönsamhetskalkylator

Jag är mest stolt över att ha tagit fram mina anpassade räkneverktyg för soloprenörer och att höra att de nu används som en naturlig del i deras företagande. Det är verkligen roligt och givande. Jag är också stolt över att jag har vågat ta plats och föreläsa på webinarer, trots att jag tidigare var både blyg och rädd för att prata inför andra. Att övervinna den rädslan och nu känna mig trygg i att dela min kunskap har också det varit en stor personlig framgång för mig.

Vad ser du dig själv och ditt företag om fem år?

Då har jag hjälpt hundratals egenföretagare att få koll på sin ekonomi och utvecklat mina räkneverktyg ytterligare, kanske till och med skapat en egen app för enklare ekonomisk planering. Om fem år ser jag också att mitt företag har ännu fler fantastiska recensioner och nöjda kunder. Då har jag också lärt mig ännu mer om ekonomi och entreprenörskap och fortsätter att älska mitt jobb. Jag vill också fortsätta driva ett mindre företag utan anställda, men ser gärna ett litet team på konsultbasis runt mig.

Hur gör du för att balansera jobb och fritid?

Jag försöker att koppla ner på helgerna och när barnen kommer hem från skolan, men ärligt talat har jag ännu inte hittat den perfekta balansen. En del av anledningen är att jag älskar mitt jobb så mycket att det knappt känns som ett jobb. För mig är det viktigast att ha större frihet under sommaren och kunna ta lite längre semesterledighet då. Under terminerna är mitt fokus att bli klar med arbetsuppgifterna medan barnen är i skolan.

Har du några tips eller råd till andra entreprenörer?

  • Undvik att sätta för låga priser utan noggranna kalkyler för lönsamhet och skatter.
    Ta tidigt hjälp med bokföringen och förstå dess grundläggande principer för ekonomisk stabilitet.
  • Delegera gärna bokföringen men var medveten om att du fortfarande bär ansvaret så fokusera på att förstå din ekonomi för att känna dig trygg.
  • Börja marknadsföra tidigt och testa erbjudanden med kunder för att accelerera tillväxten.
  • Action before perfection – testa din produkt och be om feedback för att snabbare nå framgång.
  • Ha modet att be om och ta emot feedback för att ständigt förbättra din verksamhet och nå framgång.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Om Klara-Maria

Presentationen ”Här är en entreprenör” kändes mäktig första gången jag fick den. Jag ska hjälpa dig att få samma känsla. Denna blogg är alltså ett stöd för dig som är entreprenör med eller utan ett bolag.

Läs mer om Klara-Maria

Instagram

Tidigare inlägg

Kategorier
Arkiv