Redan vid 15 års åldern startade Wilma Holmqvist – tillsammans med sin bror Emil – sitt första företag. Idag är hon 23 år gammal, bor i Stockholm och har kreativitet som sitt största intresse. Hon beskriver sig både som introvert och extrovert – allt beror på tillfället. Men går alltid 100% helhjärtat in i allt hon gör!
Vad motiverar dig, Wilma?
Jag blir motiverad av människor runt omkring mig. Att omringa sig bland snälla, inspirerande och fantastiska människor ger mig otroligt mycket. Min drivkraft är min familj och resultat. Med resultat menar jag inte pengar, utan att få se något bli verkligt – en otroligt mäktig känsla. Min familj är superviktig för mig och de ger mig superkrafter känns det som. För de litar på mig, tror på mig och ser mig i allt jag gör.
HICKAP – veganskt skönhetsmärke
Jag driver ett skönhetsvarumärke som heter Hickap. Hickap är hållbara och prisvärda produkter som är 100% veganska. Idag driver jag Hickap från ett kontor i Stockholm, kungsträdgården. Men fabriken finns i Borlänge och lagret i Varberg. I framtiden ser jag mig själv som en erfaren affärskvinna med båda fötterna på jorden och att Hickap kommer vara stort i hela skandinavien och påbörjat resan ut till Europa.
Wilmas entreprenörsresa
Jag började driva mitt första aktiebolag när jag var 15 år gammal tillsammans med min bror Emil som precis hade fyllt 18 år. Vi märkte att vår lilla business blev allt mer större och vi beslutade oss för att starta företaget.
Allt började med att jag la ut en sminkvideo på YouTube redan 2010. De flesta i Sverige kollade bara på roliga kattvideos på den tiden. Jag var tidig på YouTube och redo på en plattform som idag visar upp till 4 miljarder klipp per dag. Med tiden växte mina följare och min YouTube kanal blev som ett sommarjobb för mig tillsammans med Emil – då han hjälpte till och filma och redigera. Vi hjälptes åt under flera års tid och kom en dag på att mina följare kunde kanske även bli mina potentiella kunder. Vi började leta efter en produkt som passade följarna, våra plånböcker och vårt kommande lager hemma i källaren. Jag gick en makeup utbildning under denna tiden och upptäckte ett hål i marknaden där det på denna tiden inte fanns prisvärda sminkborstar. Emil var extremt duktig på att leta fram och jämföra olika fabriker runt om i världen. Till slut hittade vi en och tog fram den perfekta borsten med mjukt hår, fin design och för ett bra pris. Där och då började vår stora resa.
Vilka viktiga lärdomar har du fått från din entreprenörsresa?
Det viktigaste jag har lärt mig är att ha en bra balans. En bra balans med jobb, vänner, egentid, partner och familj. Skulle jag dock göra om något idag hade det varit att kanske inte börja i sådan tidig ålder som jag gjorde, samtidigt som det tagit mig dit jag är idag. Det var ett par tuffa år med både jobb, flytt till en ny stad där jag inte kände någon och en tid där man även skulle hantera att va ungdom. Jobbet är också ett never ending job. Det finns alltid saker att göra. Men detta är något som passar mig – att driva eget företag. För jag kan jobba vart jag vill och hur jag vill.
Har du fått ‘offra’ något under din entreprenörsresa?
Det beror på vem du frågar. Jag tror att många tycker att jag offrade min tid som ungdom. Men skulle jag inte gjort det till detta skulle jag “offrat” det till något annat intresse. Enligt mig tog mitt självförtroende mycket stryk när jag var ung. Redan när jag var 12 år hade många saker att tycka och tänka om mig. Det gjorde mig väldigt förvirrad och ledsen under en lång tid och det är något jag jobbar på än idag.
Wilmas tips till andra entreprenörer
Jag tror att många företagare gör misstaget av att tänka mer än att göra. Ibland behöver man ta steg framåt utan att det ska vara 110% genomtänkt. Nätverkande är otroligt viktigt som entreprenör men det är faktiskt något jag inte alls är bra på. Istället omringar jag mig bland dom som är bra på detta. Men om man inte kan hitta folk som är bra på det är mitt tips att följa andra duktiga personer på sociala medier eller gå med i entreprenörs-grupper, gå på event eller skriv till folk på LinkedIn. Att ta hjälp av sociala medier och börja bygga en kundbas där kan ta en långt.