Ida Fredriksson hittade en lucka på marknaden, en brist och ett behov som behövde fyllas. Det som ledde henne dit var hennes eget intresse för digital design och hennes önskan att hjälpa andra kreatörer att tjäna lite pengar på sina verksamheter. Därför startade hon en marknadsplattform, Revilo. Det är en plattform där svenska digitala kreatörer kan sälja sina produkter.
Möt Ida Fredriksson Knöös – kvinnan bakom företaget
Jag heter Ida Fredriksson Knöös, fyller snart 32 år och bor i Sjöbo tillsammans med min sambo och min ettåriga son Oliver. Jag arbetar som lärare, ett jobb som jag verkligen älskar. Det är underbart att få vara kreativ, arbeta med barn och att ständigt lära mig nya saker. Som person är jag ambitiös, påhittig och framförallt lugn, det är få saker som stressar upp mig. Annars är jag ganska enkel, tycker om att umgås med familj och vänner, gärna över en bit god mat.
Jag har också alltid varit intresserad av digital design. Mycket av min lediga tid har jag lagt ner på att kombinera mitt yrke med det intresset genom att skapa material för andra lärare. Ett annat intresse är att ordna och fixa inför stora dagar och högtider. Jag är en riktig planerare och fixare!
Vad driver dig, Ida Fredriksson Knöös?
Jag inspireras av människors olikheter och deras kreativitet. Vissa är bra på att göra snygga posters eller fixa inför fest, medan andra är bra på att skriva CV eller budget-filer. En annan passion är att hjälpa människor – i stort och smått. Om min plattform kan hjälpa någon att dryga ut sin ekonomi så är det underbart och precis vad hela affärsidén handlar om.
Revilo – en kreativ marknadsplattform
Revilo är en marknadsplats för digitala produkter och filer. Där kan vem som helst i Sverige (över 18 år) öppna butik och sälja sina digitala filer. Det kan vara allt ifrån kostschema och digital kalender till symönster och färgglada pysselsaker eller festdekorationer. Det är bara fantasin som sätter gränserna!
Jag tror att det finns många personer med olika typer av talanger runt om i Sverige. Och jag vill hylla alla dessa kreatörer genom att ge dem en plattform, därför föddes Revilo. Om mina vimplar kan piffa upp någons kalas med är det trevligt, men det är ännu bättre när någon köper produkter i andras butiker på Revilo.
Det framtida målet är att Revilo ska bli go-to plattform för digitala produkter. Om du letar efter en digital produkt, eller något att skriva ut, då ska Revilo vara stället där du kan hitta det. Det är en win-win. Säljare får en passiv inkomst och köpare hittar vad de behöver och dessutom till riktigt bra priser och de sparar en massa tid.
Var ser du dig själv och ditt företag om 5 år?
Om fem år hoppas jag att Revilo är fylld med nya spännande butiker och produkter. Eftersom jag älskar mitt arbete vill jag fortsätta att arbeta som lärare, men jag vill vara hemma en dag i veckan med min son när min föräldraledighet är slut. Revilo ger mig den möjligheten.
Resan till entreprenörskapet
Jag startade företaget i år, 2023. Men resan startade när jag för några år började sälja mitt pedagogiska material på olika plattformar, en marknad som har blivit stor både i Sverige och internationellt. Bisysslan gav mig lite extra inkomst varje månad. Utöver det pedagogiska materialet skapar jag andra saker såsom lekar till fester, vimplar, etiketter. Tyvärr hittade jag ingen svensk plattform där jag kunde sälja den typen av produkter, men i USA finns sidan Etsy som blivit en stor plattform för bland annat digitala produkter. Svenska kreatörer som lägger upp där får dock väldigt lite utrymme att synas på grund av den stora internationella konkurrensen. Jag hade hittat en lucka på marknaden och idén till Revilo föddes. ”Varför inte testa att skapa en svensk motsvarighet?” tänkte jag.
Jag tror att det var avbrottet i ekorrhjulet som sparkade igång mig. När jag blev föräldraledig och min son sov hade jag plötsligt en massa tid. Tid som jag i vanliga fall brukade fylla med att skapa pedagogiskt material. Så, när idén kom tänkte jag att det var lika bra att testa. Jag var redo för ett projekt!
När jag fick idén var jag på gymmet, slängde iväg ett snabbt meddelande till min sambo som direkt peppade mig. På kvällen skickade jag iväg ett meddelande till en webbutvecklare. Dagen efter tog vi ett första möte och mindre än 3 månader senare var sidan klar och lanserad. Det gick galet fort!
Jag är mest stolt över att jag gjort det allra mesta helt själv. Men jag är också stolt över att jag inte låtit det påverka min roll som mamma. Jag har varit väldigt noga med att arbeta med Revilo när Oliver sover.
Vad har du lärt dig på vägen?
För mig är Revilo ett företag vid sidan av mitt yrke. Det ger mig en trygghet i att våga köra och låta det växa utan att stå utan inkomst. Det bästa med att driva Revilo har varit att jag har någonstans att rikta min kreativitet och produktivitet som faktiskt kan ge mig något tillbaka. Och glädjen när någon säljare får sina produkter sålda eller får bra recensioner.
Det svåraste med att starta har nog varit marknadsföringen, vilka plattformar man ska fokusera på och hur man ska nå ut till målgruppen. Till en början fick jag till mig att det var viktigt att vara personlig och skapa kontakt med sina följare. Men sedan läste jag ett citat om att ”du inte behöver vara influenser för att driva företag” och det behövde jag läsa. Jag blir lite obekväm när det ska handla för mycket om mig, för Revilo ska ju inte handla om mig – utan om kreatörerna och produkterna.
Jag har också lärt mig att det inte finns en tuffare chef än en 1-åring. Som mamma är det toppen när samarbetspartners har förståelse för det och är flexibla. Utan flexibiliteten hade jag blivit sönderstressad och utan bra samarbetspartner hade det inte gått.
Om jag skulle göra om resan idag hade jag nog skyndat långsamt och inte stressat fram en lansering. Från min första idé till lansering tog det inte ens 3 månader. Och det gick kanske lite för snabbt, vi hade inte ens ett företag och väntetiden för momsregistreringen låg på 6–10 veckor. Dessutom var jag helt ny som entreprenör och visste ingenting om hur man gjorde.
Vilka misstag tror du att man kan göra i början som entreprenör?
Jag tror att många väljer att ge upp om de inte får resultat så snabbt som de önskar. Våga ge saker en chans, testa olika strategier och analysera dem! Och var inte rädd att kontakta influencers med många följare. I början trodde jag inte att det var lönt att höra av mig till profiler med många följare, men när jag sedan chansade visade det sig att flera var intresserade. Man har ju inget att förlora på att skriva till potentiella samarbetspartners!
Idas tips till andra entreprenörer:
- Omge dig med personer som är peppande och tror på din idé, men som också fungerar som bollplank och vågar ställa kritiska frågor
- Leta upp duktigt folk. Vill du ha en duktig webbutvecklare? Hitta en sida som du tycker är snygg och försök ta reda på vem som byggt den.
- Fira alla framgångar, stora som små!
- Jag tror att många väljer att ge upp om de inte får resultat så snabbt som de önskar. Våga ge saker en chans, testa olika strategier och analysera dem!
- Tillåt dig själv att vara ”ny på jobbet” även som entreprenör och bli inte besviken om det inte går tillräckligt fort.
- Jag skriver rimliga to-do-listor och håller mig till dem. Inför lanseringen när det var mest att göra rullade jag ut ett stort papper på halva köksbordet. Det är ett tips för att hålla sig organiserad!