Tina Sayed Nestius lever minst sagt ett omväxlande liv. Ena dagen kan hon befinna sig i Afrika på safari, för att upptäcka nya resmål, andra dagen kan hon arbeta med att utveckla sociala mediestrategier för en uppdragsgivare eller hålla i en föreläsning. Tina driver nämligen både resebyrån Afrikakompaniet och kommunikationsbyrån Nestius kommunikation. Hon har byggt bolagen kring sin livsstil – inte tvärtom. En dröm kan tyckas, men det har varit en långsiktig plan med medvetna val och uppoffringar.
Tinas historia
Jag föddes i Nairobi, Kenya 1974, berättar Tina. Min mamma kom från Kenya och min pappa var svensk. När jag var 13 år gammal flyttade vi till Helsingborg och sedan dess har jag bott i Washington, DC, New York, Halmstad och Göteborg. Numera bor jag mest i Stockholm, till viss del på Fårö och tillbringar väldigt mycket tid i Kapstaden i Sydafrika. Jag är gift, har tre bonusbarn och är bonusmormor, till familjen hör också hunden Scilla.
Att resa är ett av mina största intressen och det är tur det med tanke på att jag driver en resebyrå samt har familj över hela världen. Människor beskriver mig som någon med pondus, vilket jag hoppas inte enbart beror på mitt omfång. Framför allt drivs jag av lust och passion. Det allra bästa med mitt liv är friheten livet som företagare innebär.
Två skilda verksamheter men samma arbetssätt
Nestius kommunikation är en kommunikationsbyrå, särskilt inriktad på sociala medier, medan Afrikakompaniet arrangerar resor i södra och östra Afrika. Gemensam faktor för bolagen är arbetssättet, alla resor såväl som workshops och utbildningar är skräddarsydda för att passa kundens behov.
Nestius kommunikation
Företaget startades av Tina, 2014. Förutom att stötta klienter med att vässa sina sociala mediestrategier, erbjuder hon företagsutbildningar och workshops. Tina hade tidigare en framgångsrik karriär inom mediebranschen, bland annat har hon jobbat som chefredaktör på Ystad Allehanda och som nyhetschef på gratistidningen Metro. Men hon kände sig färdig med det kapitlet och har alltid haft en förkärlek för sociala medier.
- Under min tid på Metro lärde jag mig mycket om de olika kanalernas algoritmer. Så när jag slutade där började jag ragga mina första kunder och någon månad senare kunde jag starta min enskilda firma. Jag lockades ärligt talat av friheten som det innebär att vara konsult, även om jag mest hade ångest för pengar första tiden.
För Tina, som är van att klara sig själv, var det jobbigt att under bolagets uppstartsfas delvis vara ekonomiskt beroende av hennes man.
- Det som gjorde att jag fortsatte trots pengaångesten var hur roligt det var att jobba med så många olika verksamheter! Jag insåg fort att de flesta – oavsett bransch – brottas med exakt samma problem när det gäller strategisk kommunikation, speciellt i sociala medier.
I början av karriären som egenföretagare skrev hon boken #BliDigitaltSmart, sociala medier för företag, som kom ut 2015.
Afrikakompaniet
Resmålen och typen av resa som Afrikakompaniet anordnar varierar, de är skräddarsydda utifrån kundens önskemål. Det kan röra sig om allt från en Sydafrikaresa med safari och hyrbil längs med Garden Route, till några dagar bland vingårdar i Kapstaden eller ett par veckors sol och bad på Zanzibar eller Mauritius. Tina och hennes man köpte Afrikakompaniet av de tidigare ägarna 2018. Att köpa ett bolag var en annorlunda upplevelse i jämförelse med att bygga från grunden.
- Vi tog ett lån för att finansiera köpet och hade fördelen att kundbasen var upparbetad och att det redan fanns säljare i bolaget. Det var inte alls som att starta upp något nytt, säger Tina.
Tanken med Afrikakompaniet var att kunna arbeta varhelst ifrån och ha en okej inkomst. Men framtidsplanerna har utvecklats och nu vill Tina också öka bolagets tillväxt. Förhoppningen är att hon och hennes man i framtiden ska kunna bosätta sig i Afrika halvårsvis.
Planen var egentligen att avveckla Nestius kommunikation och satsa helhjärtat på Afrikakompaniet. Men försäljningen sjönk rejält efter köpet. Dels fick det sociala begreppet ”flygskam” stor spridning, men framför allt kom pandemin emellan. Då fick hon lägga resebyrån på is och försöka öka takten i det andra bolaget.
- När det gäller resebyrån är jag egentligen mest stolt över att vi klarade pandemin och att bolaget finns kvar, säger Tina. Men jag tror också att vi är enda resebyrån i världen som uppmanar våra kunder att skänka 1% av sin totala resekostnad till organisationen Peace Parks, en organisation som motverkar tjuvjakt och skapar samverkan över landsgränser. För att säkerställa att våra kunders pengar stöttar den lokala ekonomin försöker jag att anlita familjeföretag eller lokala företag så långt det är möjligt.
Hur ser framtidsplanerna ut?
Om fem år tror jag att vi bor halva året i Kapstaden och andra halvan av året på Fårö. Då har jag minst tre säljare som hjälper mig att sälja resor i Afrikakompaniet. Samtidigt jobbar både min man och jag med konsultuppdrag i vårt gemensamma företag Nestius & Nestius Strategy. För tanken är att han också ska komma in i bolaget, och bidra med sin kunskap och erfarenhet. Då kan vi erbjuda konsulttjänster inom bolagsutveckling och ledarskap. I det långa loppet tror jag att vi kan hitta sätt att skapa samverkan mellan bägge bolagen, kanske genom att ordna resor till Afrika som också innebär ledarskapsutveckling eller något annat av mervärde.
Vad är det bäst med att driva företag?
Friheten det innebär. Att jag kan jobba varifrån som helst, bara det finns (hyfsat bra) internet. Men också variationen av arbetsuppgifter. Att ena dagen jobba med att sökordsoptimera delar av webbsajten, andra dagen hålla en föreläsning för 10-15 personer som jobbar med sociala medier och under tiden spåna hur det går att ta sig från en safari i Botswanas Okavangodelta till Mauritius för lite beachsemester. Jag trivs med att göra många olika saker.
Tips till andra entreprenörer
- Vänta inte för länge med att starta eget, du måste inte ha en färdig hemsida och en färdig prislista för att börja sälja/jobba. Snacka med dina blivande kunder och ta fram en lösning som passar dem. Det viktigaste är att börja – sätt igång idag och inte i morgon!
- Sen tror jag också att särskilt vi företagare som identifierar som kvinnor har en föreställning om hur företagande ska gå till, att slutmålen alltid ska vara att skala upp, anställa andra, växa. Men faktum är att det är helt okej att bara vilja hålla på med det man tycker är roligt, eller få mer tid över till annat.
- Jag hatar att sälja men mitt bästa tips är att berätta för alla och envar vad du håller på med eller vill hålla på med och hur du kan hjälpa andra. Och tänk på att folk så himla gärna vill hjälpa till så be om hjälp!