Igår var jag på Spotifys kontor i Stockholm för att delta på Spotify Masterclass och den här gången var det inriktat för podcast – kreatörer. Upplägget var blandat mellan fakta, råd, intervjuer med kända poddare och bra tips från Paulo Saka som är Senior content programing manager. Eventet pågick under 2 timmar och avslutades med mingellunch. Ett extremt bra event och OJ vad man har saknat mingel!!!
Nedanför finner du en sammanfattning på tips/råd när du ska starta en podd från eventet.
Kul fakta från Spotify
- Det finns runt 10 000 poddar i Sverige.
- Lyssnare är väldigt lokalt trogna, man vill helst lyssna på landets språk och det är svårt för poddar att bryta mark i andra länder.
- Spotify är den största podcast spelare i Sverige
- 7/10 nya lyssnare börjar lyssna på Spotify
- 54% lyssnar regelbundet på poddar
Tips för att sprida din podd
- Bädda in din podd på hemsida
- Dela på sociala medier
- Tipsa forum/journalister
- Skriv insändare i relevanta forum/tidningar
Ett ett tema som återkom väldigt många gånger under Masterclassen var att lära känna sina lyssnare. Varför?
- Skapa bättre content
- Lättare att sälja in till annonsörer.
Hur kan man lära känna sina lyssnare?
Spotify har något som kallas Spotify Podcasters som har mycket data som man kan läsa. Men det handlar om att veta vad man ska leta efter. Det viktigaste för dig som har en podd är:
- Vilka är dem? Ålder, kön
- Vart befinner de sig?
- Hur länge lyssnar dem på ditt avsnitt
Tjäna pengar på din podd
Många drömmar om att tjäna pengar på sin podd. Vilket även diskuterades mycket på minglet efteråt. Men det kommer alltid tillbaka till att lär känna din lyssnare. Då får du upp en bättre grund att stå på för att sälja in till annonsörer.
Idag erbjuder inte Spotify någon stöd i att sälja mot annonsörer, så det får du göra själv eller via ett säljbolag. Det Spotify har idag, via Anchor, är en prenumerationstjänst som du kan starta likt “Patreon” där dina lyssnare betalar en summa per månad och får exklusivt material. Du kan t.ex. låsa ett avsnitt där bara prenumeranter kan lyssna på. Idag kostar det ingenting men för varje betalning tas det en andel till bolaget som Spotify använder sig utav.
Paulo Saka tips för att lyckas med sin podd
- Omslagsfoto
Det är väldigt viktigt med omslagsbild. Tänk på att visa tydligt vad du vill förmedla. Man ska kunna identifiera på bilden vad podden handlar om. Det är alltid positivt med ansikten.
- Titel
Ha en väldigt tydlig för att folk ska förstå vad det innebär. Var övertydlig! Men humor funkar alltid.
- Beskrivning
Lägg till en kort beskrivning om podden. Det ska vara snabb och enkel. Tänk cirka 200 bokstäver inklusive mellanslag.
- Trailer på Spotify
Glöm inte att lägga till en trailer om podden. Tänk “ljudreklam” på max 59 sekunder. I trailern ska du lyfta fram känslan som man får från dina avsnitt, t.ex. din röst och musik som finns i podden ska vara med. Men berätta även varför de ska lyssna på din podd och vad de kan förvänta sig av avsnitten.
- Episodlängd
Det är en myt att låna avsnitt är bra. Enligt statistik är korta avsnitt bra. Men återigen, kolla vad dina lyssnare vill ha. Lyssnar de på hela avsnittet eller hoppar de av?
- När ska man släppa avsnitt?
Det bästa är att ha kontinuerliga släpp än säsonger med långa pauser mellan. Efter långa pauser brukar det vara svårt att få tillbaka sina följare. Även om inte alla lyssnar direkt så brukar många lyssna ikapp men har många långa uppehåll glöms man bort.
- Lär känna dina lyssnare
Återigen vikten av data och sina lyssnare. Kolla mer information längre upp.
Så nu ska jag börja implementera alla tips till Päronsnacket !
Vill du lyssna in Päronsnacket gör du det här: