En tyst kunskap – vad är det egentligen?
Vad är tyst kunskap?
I torsdags var jag på Relationsdagen och huvudtalaren för denna gång var Kjell A Nordström. En man jag aldrig har lyssnat på förut, men vilken inspirerande person! Det känns som att jag skulle kunna lyssna på honom i evigheter. Förutom att han lyfte upp väldigt intressanta perspektiv så var han extremt engagerad. Som lyssnare var jag helt ”hooked”.
Kjell lyfta många aspekter men något jag fastnade för var kring kunskap och kunskapsöverföring. Jag skrev ett arbete på Uppsala universitet om hur man ska kunna digitalisera kunskapsöverföring på ett bra sätt. För mig var det då självklart att använda sig av tekniska verktyg för att lättare skola in nyanställda men även använda dessa verktyg för att behålla värdefull kompetens i företag.
Däremot fick jag börja reflektera på riktigt efter Kjells föreläsning. Han nämnde att en bråkdel av all kunskap som vi har kan vi verkligen beskriva och förklara för en annan person. Resterande kunskap är sådan som vi har fått lära oss och inte kan förklara rakt upp och ner. Denna kunskap kallas för ”tyst kunskap”. Kjell berättade att ibland har man lättare att beskriva någonting om man ritar. Varför det? Jo, för att då kan vi förklara någonting med mer än bara ord. Tyst kunskap kan man relatera till t.ex. kunskap som man lär sig av ”mästarna”. Man praktiserar under tillsyn och lär sig tills det sitter i ryggmärgen.
Tyst kunskap i företagandet
Hur kan man relatera detta till entreprenörskap och företagande? Jag tror att bolagsuppbyggandet kan anses som en tyst kunskap. Själv tycker jag det är svårt att exakt beskriva vad som måste göras för att ett bolag frodas. Det handlar om många faktorer, bl.a. vart bolaget är idag, hur allt började och vilka personer som är involverad. Därför går det inte att kopiera en bolagsstruktur och applicera det på ett annat företag. Som entreprenör eller företagare så lär man sig under resans gång och det kommer att sitta i ryggmärgen efter ett tag.
Det går även att dra paralleller till ”mästaren”. Är man ny inom företagsvärlden tar man ofta hjälp av någon rådgivare, mentor eller coach. Det går även bra att använda sig av styrelsen eller ett advisory board som du kan bolla med. Men återigen, ingen kommer att uppleva samma resa som dig – så du måste kämpa själv för att lyckas!